http://tires.about.com/od/understanding_ti...inus-Sizing.htmWhy Upsize?
Upsizing is most often done for looks and performance benefits. Larger wheels are undeniably striking, and there is no more effective way to change the look of a car than by putting larger wheels on it.
As for performance; according to Car And Driver, putting on larger wheels up to 18” will positively affect cornering grip, braking performance, ride comfort and steering feel, while negatively impacting acceleration and fuel economy due to the greater weight of larger wheels. At 19” and beyond, the testers found that the positive effects started to go away, while acceleration and fuel economy got worse.
ესეიგი მოკლეთ:
დაბლებიდან 18-იანებზე გადასვლა:
დადებითი მხარეები: მოჭიდება მოსახვევში, ტორმუზი, კომფორტული მართვა.
უარყოფითი მხარეები: აქსელერაცია და ბენზინის წვა (დიდი დისკის შედარებით დიდი წონის გამო)
Why Downsize?
For the most part, downsizing is great for that second set of winter tires. Snow tires tend to become much more expensive at sizes larger than 17”. In addition, the narrower the tire, the more effective it tends to be on snow and ice. So if you have 18” or 19” wheels and want an extra set of wheels for snow tires, it’s often a good idea to go down to 17” or 16” wheels for the winter set, which will give you better winter performance at a lower price.
18-იანებიდან დაბლებზე გადასვლა:
ძირითადი დადებითი მხარეა საბურავის ნაკლები ღირებულება, თოვლზე უკეთესი მოჭიდება ვიწრო საბურავების შემთხვევაში.
დასკვნა:
18-იანი დისკები ნამდვილად უკარგავს ხოდს და უმატებს წვას ნებისმიერ ავტომობილს 17-იან დისკებთან შედარებით.
თუმცა სუბარუმ რამდენად რა როგორ გაითვალისწინა და დააკომპენსირა ეს საკითხი Spec B მოდელებში უკვე არ ვიცი.
ეს კი wolkswagen Golf-ზე ჩატარებული ტესტი და შესაბამისი ცხრილი:

წყარო:
http://www.caranddriver.com/features/effec...nd-tires-tested16-იანები წვავს 18-იანებზე 0.5 ლიტრით ნაკლებს 100კმ-ზე და 100-ს კრიფავს 0.2 წამით უფრო ნაკლებ დროში.
This post has been edited by VAK-111 on 14 Feb 2013, 16:47