მოკლედ მატორის ზეთებთან დაკავშირებით რაც გავარკვიე გეტყვით:
არსებობს ე.წ სტანდარტიზაციის კომიტეტი ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee), რომელმაც უნდა მისცეს კონკრეტულ ზეთს სტანდარტი.
აღნიშნული სტანდარტის შესახებ ინფორმაცია :
ILSAC, International Lubricants Standardization and Approval Committee, is formed in 1992 by AAMA (American Automobile Manufacturers Association, representatives of DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company and General Motors Corporation) and JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) to define the need, parameters, licensing and administration of lubricant specifications. Together with the Tripartite system (API, SAE and ASTM) the formed EOLCS, the Engine Oil Licensing and Certification System. ILSAC oils often carry the API Service Symbol (Donut) including the Energy Conserving designation and/or API Certification Mark (Starburst).
ILSAC GF-1: The ILSAC GF-1 standard indicates the oil meets both API SH and the Energy Conserving II (EC-II) requirements. It was created in 1990 and upgraded in 1992 and became the minimum requirement for oil used in American and Japanese automobiles.
ILSAC GF-2: ILSAC GF-2 replaced GF-1 in 1996. The oil must meet both API SJ and EC-II requirements. The GF-2 standards requires 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 and 10W-50 motor oils to meet stringent requirements for phosphorus content, low temperature operation, high temperature deposits and foam control.
ILSAC GF-3: An ILSAC GF-3 an oil must meet both API SL and the EC-II requirements. The GF-3 standard has more stringent parameters regarding long-term effects of the oil on the vehicle emission system, improved fuel economy and improved volatility, deposit control and viscosity performance. The standard also requires less additive degradation and reduced oil consumption rates over the service life of the oil.
ILSAC GF-4: ILSAC GF-4 is similar to the API SM service category, but it requires an additional sequence VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837).
ILSAC GF-5: Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons and turbochargers, more stringent sludge control, improved fuel economy, enhanced emission control system compatibility, seal compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.
არსებობს გარკვეული კავშირი ამ სტანდარტსა და სხვა სტანდარტებს შორის. მაგ:
ამერიკულ სტანდარტ API-სთან მიმართებაში
API SL = ILSAC GF-3
API SM=ILSAC GF-4
API SN=ILSAC GF-5
ILSAC-ს სხვა მოთხოვნებიც აქვს და უმჯობესია API-სთან ერთად ILSAC-ის სტანდარტიც ჰქონდეს.
ინფორმაცია აღნიშნული სტანდარტების შესახებ დატანილი უნდა იყოს ზეთის შეფუთვაზე.
ჩვენს ბაზარზე არსებული ზეთებიდან ILSAC GF-5, ანუ იგივე API SN მოეპოვებათ შემდეგ ზეთებს (საუბარია 5W-30ზე):
იამატოში: მიტასუ
ავტობანში: იდემიტსუ
გეზ მოტორში: ლიქვიდ მოლი
ამბოლში: ტოტაჩი
თეგეტაში რაც ვნახე ყველაზე კარგი აქვთ MOTUL 5W30 X-CLEAN, რომელსაც აქვს API SM (ILSAC GF-4) სტანდარტი. GF-5 სამწუხაროდ არ აქვთ ( თუ რამე მეშლება შემისწორეთ)
თავის დროზე თეგეტაში ჩამისხეს ჩამოსასხმელი მოტული და იმის მერე თითქოს მატორს ხმა მოემატა. როგორც ეხლა გადავამოწმე ჩამისხეს MOTUL 5W30 ECO-NERGY რომელსაც აქვს API SL სტანდარტი, ანუ იგივე GF-3 რომელიც საკმაოდ მოძველებულია. მინდა მჯეროდეს, რომ უმნიშვნელო ხმის მომატება მატორზე სწორედ ამის გამოა

ახლა გადავწყვიტე ჩავასხა იდემიტსუ ზეპრო 5W-30 (ILSAC GF-5). შედეგებს შეგატყობინებთ

თუ რაიმე უზუსტობა ნახეთ ჩემს პოსტში გამისწორეთ