joaoეს როგორ ტოვებდნენ საჩივრებს განუხილველად 5 იანვრის არჩევნებზე, (მათ შორის განცხადებები გადაწერილი ოქმების შესახებ)
CEC and courts tended to stretch the law beyond reasonable interpretation and without regard to its spirit
in favour of the ruling party candidate and public officials.After election day, the election administration and the courts did not fully and adequately consider and investigate a considerable number of complaints regarding irregularities, some of which were of a serious nature.
A large number of complaints were also ruled inadmissible or dismissed on technical grounds.
ეს როგორ იყენებდა ადმინისტრაციულ რესურსს და ბიუჯეტის ფულით ახორციელებდა მოსყიდვას
The blurring of the line between the State and a political party, which is not in compliance with paragraph 5.4 of the 1990 OSCE Copenhagen Document, created an unequal campaign environment and was a cause of contention. The distribution of vouchers for such things as utilities and medical supplies to pensioners and other vulnerable groups was criticized as an alleged use of budgetary funds in support of Mr. Saakashvili’s campaign. UNM officials stated that the voucher distribution was planned before the beginning of the campaign.
However, there is evidence that the distribution was used for campaign purposes. The vouchers prominently displayed that they were a subsidy from the President. Healthcare vouchers, as well as
employment scheme leaflets, featured visually outstanding number “5”s – the number on the ballot under which the UNM has run in elections since 2004. Distributors of vouchers sometimes asked recipients whether they would vote for Mr. Saakashvili, and asked them to sign documents confirming their support.ესეც მარგალიტი 5 იანვრის, ცესკოს განმარტება, რომ მიხეილ სააკაშვილი რახან გადადგა მას აქვს სახელმწიფო რესურსების გამოყენების უფლება

Despite a clear provision in the UEC that prohibits candidates from using the material and technical resources of those organizations that are being funded from the state budget for the purposes of campaigning, the legal conclusion of the CEC lawyer stated that this provision only applied to candidates who were in official positions. According to the CEC lawyer, as Mr. Saakashvili had stepped down from his position as President, he was not prohibited from using state resources for his campaign. This interpretation negates a significant safeguard for the equality of campaign conditions.
აქ წერია, რომ არცერთი სარჩელი კანდიდატ სააკაშვილისა და სახელმწიფო მოხელეთა წინააღმდეგ არ დაკმაყოფილდა
All court cases against Mr. Saakashvili and public officials were rejected
აგერ ბატონო სასამართლომ რა დაწერა გადაწყვეტილებაში,
In one notable court case alleging vote buying by Mr. Saakashvili, in part for distributing complimentary amusement park tickets with his campaign materials, the judge rejected the claim, providing unsound legal reasoning.
Despite a clear provision in the law prohibiting candidates from “transferring to voters monetary funds, gifts, or other items of material value”, the court effectively concluded that candidates are not prohibited from doing so provided that the items do not have high material value, that the distribution is not widespread, or that all candidates have the same opportunity to distribute the free items.ეს გადაწყვეტილება თავზე უნდა დაახიო იმ მოსამართლეს, იმიტომ რომ მსგავსი იდიოტიზმი მერეც გაიმეორეს..
ეს როგორ იყენებდა ადმინისტრაციულ რესურსს და საჯარო მოხელეებს კამპანიაში რთავდა
In another case, the court approved a CEC decision that political and appointed officials are not prohibited from combining their official duties with participation in election campaigning. The related complaint (and several others to the CEC) objected to several occurrences in which a number of high-level officials were openly supporting Mr. Saakashvili’s campaign while carrying out their official duties. The UEC prohibits public servants of State and local government bodies to take part in election agitation when they are carrying out duties related to their office and work responsibilities. In light of the Law on Public Service, which provides that all officials paid from the state budget are considered public servants, the
reasoning put forward by the CEC lawyers and accepted by the courts was legally unsound.აგერ ვგებულობთ, რომ საერთაშორისო დამკვირვებლებმა ხმათა დათვლის 23% შეაფასეს, როგორც ცუდი, ან ძალიან ცუდი
A significant 23 per cent of counts observed by IEOM observers were assessed as bad or very bad.
აქ წერია, რომ თUრმე საოლქო საარჩEვნო კომისიაში შეჯამება ხდებოდა ქაოტურად, თურმე საუბნოს ოქმები გადაწერეს, რომ საგრძნობი მატება ჰქონდა ერთ ერთ კანდიდატს, ბატონ მიხეილ სააკაშვილს
OSCE/ODIHR EOM observers described the tabulation process at the DEC level as slow, not very well organized, and often chaotic. In some DECs, they noted a tense atmosphere during tabulation.
There were cases in which PEC protocols given to the OSCE/ODIHR EOM differed from those provided by DECs. For example, protocols provided by DECs for Batumi (PECs 11 and 73), Lentekhi (PEC 1), and Dmanisi (PEC 30) showed a significant increase of votes cast for Mr. Saakashvili.ამის გარდა წერია, რომ 85000 ბიულეტენი დამატებითი სიებით დათვლილ იქნა კანონის დარღვევით, აღარაფერს ვამბობ იმაზე, რომ მესამედ უბკებზე არ ხორციელდებოდა მარკირება, რომ იყო კარუსელი, რომ იყო ზეწოლა ამომრჩევლებზე, რომ შსს ამას არ იძიებდა, რომ მედია არ იყო თავისუფალი, რომ იყო სრული განუკითხაობა, რომ ნაცმოძრაობას ჰყავდა დეფაქტო უმრავლესობა საარჩEვნო კომისიებში და ა.შ. და ა.შ. არ არის მუხლი საარჩევნო კოდექსში, რომელიც არ დარღვეულა..
და მაინც, ეს არჩევნები იყო კონკურენტული, მთლიანობაში შეესაბამებოდა და ტრალივალი.. ბოლია ეს. ეგ არ იყო არჩევნები!!!
მიშამ ეგ არჩევნები წააგო მიუხედავად ყველაფრისა, და მერე გადაწერეს ოქმები, ამხელა ფული დახარჯეს და ხალხმა მაინც არ მისცა ხმა, გადააგდო.. მაგრამ მაინც დაიწერეს რაც უნდოდათ.. დაიკიდეს ფეხზე ყველაფერი..
დამატებითი სიების კონვერტები დახსნეს, ბიულეტენები გადაასწორეს, გაჩეჩილაძე რომ იყო შემოხაზული ბიულეტენზე, მერე იყო განახსნელი, ყველა კანდიდატი შემოხაზული (მიშას ჩათვლით) და მერე ხაზი გადასმული (მიშას გარდა) და ასეთ ბიულეტენებს მიშას ათვლიდნენ ჩემს თვალწინ! პირადობების ასლების გარეშე მოდიოდა კონვერტები და მაინც ითვლიდნენ, ლუქები არ ჰქონდა მაინც.. საჩივარი დავწერეთ უარი!
სულ არ მქონდა ეხლა ამეების ქექვის თავი, მაგრამ ფორუმი კარგი არქივია, იყოს ეს პოსტი, გამოადგება ვინმეს!
http://www.osce.org/documents/html/pdftoht...982_en.pdf.html