Kakhaნუ აი მაგალითად ხომ შეიძლებოდა ხანძარი არა ლითიუმის ელემენტებს გაჩენოდა არამედ, ელექტრო სქემებს კაბინაში რაც გარკვეულ ხელსაწყოებს გამოიყვანდა მწყობრიდან ან მფრინავები დაიწყებდნენ დამცველების გათისვას და მერე თავიდან ჩართვას, ამ დროს წესით კაპიტანი დარჩებოდა ხომალდის ფლობაში სანამ მეორე პილოტი ხანძარს გაუმკლავდებოდა და შესაბამის პროცედურებს ჩაატარებდა.
ძალიან რთულია თქმა როგორი მიმდევრობით განვითარდა მოვლენები, შეიძლება ჯერ რადიო კავშირი დაკარგეს, ან გათიშეს ხანძრის დროს ისე რომ ვერც მოასწრეს გადაცემა ინფორმაციის ან ვერ გადასცეს დაზიანების გამო, მერე გაითიშა შესაბამისად ტანსპონდერიც, და მიყვა სხვა სისტემებიც, შეიძლება ნავიგაციის სისტემაც გაითიშა, ან შეიძლება ავტოპილოტზე დასვეს უახლესი აეროპორტისკენ კურსი, ამასობაში გაიგუდნენ, ხანძარი აღარ გავითარფა ან ნელი წვით უშვებდა კვამლს, მანდ თუ არ ვცდები კონდიციონერის სისტემა ერთიანია არ არის გაყოფილი მგზავრებს და პილოტებს კაბინებს შორის ერთი სისტემიდან შედის ჰაერი. ავვტოპილოტმა განაგრძო ფრენა საწვავის გამოლევამდე და პლავნად დაენარცხა ოკეანეს, იმიტომაც არის რომ 300 ნაწილი ერთ კუჩკათ იპოვეს, ცვირით რესკად რო ჩავარდნილიყო წესით უფრო დიდი ნაწილები დარჩებოდა ზევით და მცირე რაოდენობის.
საინტერესო მასალებია
http://flightsafety.org/files/RAESSFF.pdfhttp://www.fire.tc.faa.gov/research/backgrnd.stmWhen a fire ignites it can spread and affect numerous independent systems. The
ability to involve several independent systems defeats the risk mitigation of having
redundant systems.
Wiring failures in particular can be catastrophic, as the loss of an RAF Nimrod
proved in May 1995 (Royal Air Force, 1995). The Nimrod was forced to ditch in the
sea following a severe in-flight fire.
The investigation found that:
1. The DC wiring loom for the number one engine had an arcing event caused
by an undetermined defect.
Page 23 of 70
2. This arcing caused the wiring loom to fail and for several wires to melt
together.
3. The resultant joining of wires caused an un-commanded signal to the number
four-engine starter valve, causing it to open while the engine was operating.
4. As this valve opened, the turbine starter quickly over-sped.
5. The over-speeding starter turbine wheel flew out of its housing and punctured
a wing fuel tank.
The ensuing fire was catastrophic, requiring the aircraft to be ditched immediately. .
The investigators concluded that chafing of a nearby steel braid hose caused the
initial wiring loom fault. Inspection of other Nimrods in the fleet found that 25% of the
engines had defects in the wiring looms.
The loss of this Nimrod shows the potential for a fire to cause multiple or cascading
problems. The fire started by melting wires caused the un-commanded opening of
the starter valve, defeating all of the protection features that were intended to
prevent it from opening during engine operation. This one event acted as a single
point of failure as the fire defeated all the redundancies that were designed to protect
the aeroplane.
The proximity of wires within wire bundles can cause seemingly unrelated systems to
fail due to arcing and burning of wires within a single wire bundle. The need to
carefully maintain wiring bundles is made apparent by the criticality of the
consequences of wiring arcing, or other failure modes. As shown in Swissair Flight
111, the shorting, arcing and burning of wire can cause melting and provide a
conductive path for electric power to other wires.
There is no regulatory requirement to evаluate the potential effect of an arcing wire
that might cause the failure of multiple aeroplane systems. The regulatory
requirements, met by the IFE system installation on Swissair Flight 111, proved to be
inadequate. The system was de-certified after the accident.
This installation did not consider the proximity of the IFE power wires to critical wires
powering the flight instruments. In addition, the STC did not show the routing of the
power wires for the IFE. (Transportation Safety Board Canada, 2003). Therefore,
there was no consideration to the location of the IFE power wires contained in the
STC.
This lack of specific wire routing standards applied to the implementation of the IFE
system allowed for wire chafing and permitted the bypassing of the CABIN BUS
switch. The CABIN BUS switch was intended to give the flight crew the ability to
switch-off electrical power to the cabin. However, in the case of Swissair 111,
electrical power to the IFE bypassed the CABIN BUS switch. Furthermore, the
overall health of the wires within the bundle of the MD-11 was not evаluated during
the installation of the IFE. (Transportation Safety Board Canada, 2003).
Page 24 of 70
A common design feature of modern transport aeroplanes is not to co-locate critical
wires so that arcing in one wire cannot cause failure of another critical system.
ესეც საინტერესოა
8.C.vi Autoflight Considerations
The first priority in a smoke/fire event is for one of the pilots to fly the aeroplane. The
use of the autoflight system (if functioning and not affected by the smoke/fire) can
provide an important reduction in pilot workload during smoke/fire events. Engaging
the autoflight system during smoke/fire/fumes conditions while accomplishing the
complex checklists provided by some manufacturers, allows both pilots to be
involved in diagnosing the type of event that is occurring, thereby improving the
accuracy, the speed of the analysis and the accomplishment of necessary
procedures.
Additionally, any necessary reprogramming of Flight Management System (FMS), if
appropriate for the aircraft type and the operational circumstances, can be done
more effectively. Similarly, reconfiguration of the air conditioning/pressurisation
system, electrical system and/or other necessary system adjustments can be done
more readily if the pilots are not overloaded.
However, as previously shown, there is the possibility of multiple system failures or
cascading failures, which could eliminate the autoflight system and should be
considered in procedure design. The flight crew procedures should include
provisions for the failure or un-serviceability of the autoflight system.
otokarcobraესე ბრმად წესით არ ჩამოაგდებდნენ, ჯერ გააგზავნიდნენ სამხედრო "პერეხვატჩიკს", და სამგზავროს არ ჩამოაგდებდნენ ნუ თუ რაიმე სტრატეგიული ობიექტისკენ არ წავიდოდა დასაჯახებლად, მამენტ შუა ოკენაეში რას უნდა დაჯახებოდა
დანდიხელით გამორთო თუ დაჟინებული მზერით არავინ იცის ჯერ. deliberate act იყო მხოლოდ კურსიდან გადახვევა, სხვა დანარჩენი რა მოხდა ჯერ არავინ იცის.
This post has been edited by Irakli.B on 28 Mar 2014, 13:11