რაღაც ნაზარეთის წარწერები დაინკიდეთ და რეალურაედ ეგ სერიოზული ამბავია
მოდის ვიმსჯელოთ არმდენად საფუძვლაინია მათი დატარირების ზედა ზღვარი, 427 წლით
მოკლედ რას ეფუძნება ეგ დატარიღება
ვიკის ქართული სტატიიდან
წარწერები აღმოჩენილია ქალაქ ნაზარეთში ხარების ტრადიცულ ადგილზე მდგარ ეკლესიაში. წარწერები არქეოლოგიური მეთოდით არაუგვიანეს 427 წლით დაათარიღეს, რადგან მოქცეული იყო უფრო გვიანდელი ეკლესიის ქვეშ, რომლის იატაკის მოხატულობაშიც უხვად არის გამოყენებული ჯვრები, ეს კი 427 წელს გამოცემული ედიქტით აიკრძალა.
https://ka.wikipedia.org/wiki/%E1%83%9C%E1%...%83%91%E1%83%98იგივე თარიღია ინგლისურშიც
The Georgian graffiti were found incised, together with the Greek, Syriac, Latin and Armenian letters, on plaster in the remains of an ancient shrine discovered under the mosaic pavements of a ruined Byzantine church and dated by Joan E. Taylor to the period between 340 and 427.[12][13] The Georgian finds were studied and published by the Georgian historian and linguist Zaza Aleksidze. All these artifacts are preserved at the Franciscan Museum near the Greek Orthodox Church of the Annunciation.[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_graf...areth_and_Sinaiქართული სტატია მაინც გარკვეულწილადსუბიექტურია, რადგან არა რის ანხსენები, რომ ქართული გრაფიტი აღმოჩენილი იქნა სხვათა (მათ შორის სომხურის) გვერდით
საინტერსო მსჯელობაა ნაშრომში, რომელზეც ლინკი არის ქართულ სტატიაში
The date of the Byzantine mosaics covering the early sanctuary was established
by Bagatti as no later than 427: from this year on, it was forbidden by the
imperial edict of Theodosius II to use the cross motif in floor decoration (Bagatti
1969: 213-218). Possibly the edict was not always followed in practice, especially
in the provinces (Taylor 1993: 239), but in any case, the Byzantine church cannot
be later than the end of 5th - beginning of 6th centuries (Ibid.: 266). The early sanctuary
in Nazareth should therefore date between 330 and 427, and the Georgian
and other graffiti should be discussed within this chronological frame. A mid 4th
- 5th centuries date seems appropriate for the Greek and Syriac inscriptions, but is
extremely early for the Armenian and Georgian graffiti. Paleography provides
little help in this case: according to modern understanding of the Georgian script
development, it is only certain that the Nazareth inscriptions were written before
the 9th century (Alexidze 2000: 24). In view of the clearly sealed archaeological
context of these inscriptions therefore, their importance cannot be overestimated:
it seems that the whole chronology of the Georgian asomtavruli script should be
reconsidered (Ibid.: 25).
ალექსიძის სტატია მგონი არ არის ნეტში