RexxaRგაგაფრთხილე, შეეშვი ჩვენი ქვეყნის ისტორიის ჩიჩქნას და სასურველის რეალობად გასაღებას. თუ გგონია პასუხს ვერ გავცემ
შენ ნაცოდვილარს, ძალიან ცდები. უბრალოდ მაგდენად არ ღირხარ და თან, პასუხის წერას დრო უნდა. მაგრამ ვინაიდან არ და
ვერ ჩერდები, გგონია ესაა ფონს გახვედი, ამიტომ ჩემთვის ძვირფასი დროის ხარჯვა მომიწევს შენ ნაცოდვილარზე საპასუხოდ.
ჰარა-ჰარაზე სიტყვებს არ ვისვრი. რახანამც გეუბნები რომ მასე არ არის, ე.ი. წაკითხული მაქვს და ვიცი. მომივიდა აქ სხვათა ისტორიის
მკვლევარი, საკუთარი რომ არ აინტერესებს, ისე. ჰოდა, რახან თავად არ გაინტერესებს, მე დაგაინტერესებ და გაგათვითცნობიერებ, რომ საბოლოოდ მოკეტო!
რაც გაწყობდა ის წაიკითხე და ამოიღე, რაც არა, ის ვერ დაინახე, არა?!
წყაროებიდან ცნობილია, რომ აღმ. და დას. საქართველოს მეფეებს ეწოდებოდათ ქართამი. ქართამი ანუ "მთვარის გვირგვინოსანი"(ძველ ქართულში),
რაც სავარაუდოდ, ღვთისაგან ხელდასმულობას აღნიშნავდა.
აბა, რას წერს მელიქიშვილი: ""ქართას'' იმერულ, გურულ და სხვა კილოკავებში მარტო "საქონლის სადგომის" მნიშვნელობა არ აქვს.
"ქართა" ძველ ქართველურში "მთვარის გვირგვინოსანს" ნიშნავს. სავსე მთვარეს რომ წრე ახლავს, მას ქართას ეტყვიან.
ქართას ეს მეორე მნიშვნელობა "მთვარის გვირგვინოსანი" გვაფიქრებინებს, რომ ქართველის სახელდება პირდაპირ კავშირში
უნდა იყოს მთვარის ღვთაების კულტთან, ვინაიდან ცნობილია, რომ მთვარე უზანაესი ღვთაება იყო ქართულ წარმართულ პანთეონში.
ჰოპოთეტურად ქართველთა ეთნიური სახელდება თავდაპირველად მთვარის კულტს უკავშირდება.
ქართველი ის არის, ვისაც "ქართა'--"მთვარის გვირგვინი" ადგას ჯიღად. ქართველი მეტაფორულად "ღვთაებრივ შუქს, სინათლეს" ნიშნავს,
რომელიც ბნელს ფანტავს".--ჰასკანუმეს?!

აბა, ახლა ამ გენეალოგიურ შტოს კარგად დახედე! მანდ წლებიცაა მითითებული ჩვ.წ. აღ-მდე.
ვინაიდან ესაა თურმე შენი მთავარი არგუმენტი, ცოტა გავისაუბროთ ამაზეც.
თარგამოსი ზოგან ნოეს შვილადაა გამოცხადებული, ზოგან თარშის შვილად.
გენეალოგიურ შტოზე ჩამოთვლილთაგან ყველანი ითვლებიან კავკასიელებად და ტომით
ნათესავებად. მანდ ჩვ. წ აღ-მდე 2 ათას "სჩემტა" წელზეა საუბარი. თქვენ რა გინდოდათ
საერთოდ იმ დროს მანდ, პროექტშიც რომ არ იყავით. თქვენი შემოსვლის დრო ამ ტეროიტორიაზე
მეცნიერებმა კარგა ხანია უკვე გაარკვიეს და დაადგინეს. ასე რომ, სუსკაც!
ივან შოპენი ისტორიკოსი, ეთნოგრაფი და უშუალოდ სომხეთის მკვლევარი, რომელმაც შეისწავლა ძველ
ავტორთა ბევრი ნაშრომი წერს: "ჰაი და სომხები განსხვავებული წარმოშობის არიან. ჰაი, ვინც დაამარცხა
ასურეთის მეფე ბელინი, დასახლდნენ ვანის ტბის აუზის მიდამოში, რომელსაც შემდეგ უწოდებდნენ ჰაიასას".
"ა. ხაჩატრიანი წიგნში "სომხეთის ისტორია "მიხი" წერილობითი ნიშნების პერიოდში" ჰყვება ჰაიასის ქვეყნის
არმენებთან კავშირის შესახებ. მაგრამ მისი ჰაესების სომხურ ტერმინ ჰაიასტან, (ჰაიას +თუნ) (სახლი) ესე იგი
"ჰაიასების სახლი" შედარებითი ანალიზი უჩვენებს, რომ სომხური გრამატიკული ნორმების საპირისპირო წონაში
წარმოადგენს ღია აკომოდაციას, ცრუ ეტიმოლოგიას". Канапцян Г. Хайаса, с.163.
"სომხების წარსულის შესახებ არ არის ცნობები, რომლებიც შეიძლება ჩაითვალოს ისტორიად ან გადმოცემად.
ქრისტიანობის მიღების შემდეგ მოიგონეს ჰაიკის ნოესთან ნათესაობა. მიღებულია, რომ თორგომის შთამომავალია,
ნოეს ძის იაფეტისერთ-ერთი შვილიშვილთაგანი. რამეთუ ძველ ისტორიკოსთაგან ზოგიერთმა თორგომის სახელი,
მოხსენიებული ებრაულ ისტორიულ წყაროებში, უჩვენეს როგორც სომხეთის ნაწილი, ოჯახი, მოდგმა, ერი თორგომისა.
ამის შესახებ პირველი დაწერა მოსე ხორანელმა”.- ყარაღაშიანი, “აღმოსავლური საკითხის ისტორია”, ლონდონი, 1905.
"ჩვენ უნდა მივიღოთ, რომ მოსე ხორენელი ამ თავის ზღაპრებს ხაპავდა სირიული ზღაპრებისაგან ან კიდევ გაიგონა სომხეთის
გარშემო მოარული ხურიტებისაგან და ოსტატურად შემოსა თავისი გამონაგონებით. თვით სარგებლობდა სირიისა და ირანის
წყაროებით. იასენჰენის ებრაელთა ომებისაგან მიითვისა ნაწყვეტები, ეზებენის ეკლესიის ისტორიიდან, პასხალიადან და
მალალესედან".-გევორქ ასლანი, “ისტორიული ეტიუდი სომხეთის მოსახლეობის შესახებ”, პარიზი, 1909.
"პირველი სომეხი დინასტია შედგება არა ისტორიული პიროვნებებით, არამედ გამოგონილი ზღაპრების პიროვნებებისაგან.
თვით მოსე ხორენელი არ არის მე-5-ე საუკუნის ისტორიკოსი, არამედ ისტორიკოს-ფალსიფიკატორი, მცხოვრები მეშვიდე
საუკუნეში". აიკაზიანი, ცნობილი სომეხი ისტორიკოსი, "სომხური ისტორია", პარიზი, 1919.
"სომხები არასოდეს თამაშობდნენ განსაკუთრებულ როლს კაცობრიობის ისტორიაში.
ეს არ არის პოლიტიკური ტერმინი, არამედ არის გეოგრაფიული მხარის დასახელება, რომელზედაც განბნეულია სომეხთა
ცალკეული დასახლებები. სომხები ყოველთვის იყვნენ ცუდი მიწის მეურნეები, რომელზედაც ცხოვრობდნენ, მაგრამ ისინი
ყოველთვის მონდომებით ემსახურებოდნენ ძლიერებს, თავისიანთა გაყიდვით..." ნ. პატკანოვი, ცნობილი სომეხი ისტორიკოსი,
არმენისტი, “ვანის წარწერები და მათი მნიშვნელობა წინა აზიისათვის”, 1875.
"ჯერ კიდევ ვერავინ ვერაფრით დაამტკიცა, რომ ტიგრანი, არტაშეცი, არტავაზდი და სხვები სომხები იყვნენ". История армянского народа…,с.80.
ჰა, ჰო გინდოდა დოკუმენტები და თანაც საკუთარ თანატომელთაგან.
ახლა რაც შეეხება იბერ-სა, ივანე ჯავახიშვილმა ამაზე უკვე გასცა პასუხი, შენ თუ კითხვა არ გიყვარს, ვისი რა ბრალია.
"სიტყვა "იბერია" პროტოქართული ტომებიდან მომდინარეობს: სასპერები>სპერი>ჰბერი>იბერი.
მათ სავარაუდო სამშობლოდ მდინარე ჭოროხის, ტიგროსისა და ევფრატის სათავეები მიიჩნევა.
ქართული წყაროების მიხედვით შავ ზღვას "სპერის ზღვა", ხოლო მდინარე ჭოროხს "სპერი" ეწოდებოდა.