სიახლეები

Atmospheric lighting is the single most critical element in creating a realistic scene in 3D. It is also the most influential and impactful when considering photography, staging and even your own home environment (interiors and landscaping).
“Capturing the Brilliance of Light” is a must-have tutorial. Presenter Dax Pandhi has mastered the technical combinations to create even the most subtle of atmospheres. He continues to probe and challenge Vue’s sophistication to deliver results that can quite literally take your breath away.
This easy-to-follow, concise training video will give you a tangible edge in your work - not only through your compositions, but also in your confidence.
______________________________________________________
რენდერის გაშვება შესაძლებელია run-დან ბრძანებების მიცემით. ეს ეხებოდა მენტალ რეის, სხვები არ ვიცი. და ეჭვი მაქვს მარტო მაიაზეა
სარგებლობა:
- შესაძლებელია RAM-ის დაზოგვა, 3D პროგრამა არაა აუცილებელი ჩართული იყოს
- შესაძლებელია რამდენიმე პროექტის რენდერის გაშვება ერთად (რიგში) და არა სათითაოდ
- შესაძლებელია დამატებითი პარამეტრების მითითება
- და ა.შ.
მოკლედ შევდივართ სტარტში და run-ში ვწერთ cmd. ვუთითებთ დირექტორიას, სადაც არის დასარენდერებელი ფაილი
მაგალითად C:\Users\Lintu\Documents\maya\projects\default\scenes
ვინც კომანდში მოძრაობა არ იცის:
თავიდან გაგიხსნით C:\Documents and Settings\სახელი ან თუ win 7 გაქვთ C:\Users\სახელი
მაგალითად D დისკზე გადასასვლელად უნდა ჩაწეროთ D:
შემდეგ დირექტორიის მისათითებლად წერთ cd დირექტორია\დირექტორია\ სადამდეც გინდათ რომ შევიდეს (თავში D:\> თავისით ეწერება)
იმის სანახავად იმ პაპკაში, რომელშიც შესული ხართ რა ფაილებია, წერთ dir. ეს ჩამოშლის ჩამონათვალს
თუ სხვაგან შეხვედით ზედა პაპკაში გადასასვლელად წერთ cd .. , ორი პაპკით მაღლა - cd ..\..
მოკლედ სასურველ პაპკაში რომ მოხვდებით, შეგიძლიათ გადახვიდეთ რენდერზე.
თუ ჩაწერთ - render -h , ეს გამოიძახებს მენტალის ჰელფს და კომანდში ჩამოწერს ყველა ბრძანებას, რაც მენტალს აქვს. მე დავწერ ძირითადების შესახებ
თუ უკვე სასურველ პაპკაში ხართ, შეგიძლიათ ჩაწეროთ render filename.mb (სასურველი ფაილის სახელი) და დაიწყება რენდერი. მაგრამ ეს ბრძანება გაუშვებს მაიას რენდერს და არა მენტალს
მენტალით დასარენდერებლად უნდა მივუთითოთ -r mr - Render -r mr filename.mb და დაარენდერებს მენტალით
მაგრამ შეიძლება გვინდოდეს დამატებითი პარამეტრების მითითება, მაგალითად რომელი კადრები დაარენდეროს.
Render -r mr -s 1 -e 420 -b 1 filename.mb - დაარენდერებს მენტალით 1-420 კადრს კადრების გამოტოვების გარეშე (-s 1 - starting from 1, -e 420 - end on 420, -b 1 - render by 1)
-b 2 -ის მითითების შემთხვევაში დაარენდერებს ყოველ მეორეს
Render -r mr -cam Persp1 - დაარენდერებს persp1 კამერიდან (თუ გვაქვს გამოყენებული) და არა front view ან სტანდარტული პერსპექტივიდან
შეგვიძლია ასევე მივუთითოთ რენდერის გაფართოება -x 1200 -y 1200 filename.mb დაარენდერებს 1200x1200
მარტო ერთი კადრის რენდერისთვის უნდა მივუთითოთ -s 80 -e 80 -b 1 filename.mb (დაარენდერებს 80-დან 80 კადრამდე)
კიდევ შეგიძლიათ მიუთითოთ რამდენი ბირთვი გამოიყენოს რენდერისას
Render -n 4 filename.mb - 4 ბირთვიანი პროცესორი თუ გაქვთ გამოიყენებს ყველა რესურსს დასარენდერებლად, მაგრამ ეს მაიას სტანდარტულ რენდერს გაუშვებს
მენტალის გამოსაყენებლად უნდა ჩაწეროთ Render -rt 4 -r mr filename.mb
რენდერის პროცესის შესაჩერებლად უნდა დააჭიროთ ctrl + C და რენდერი შეწყდება
რამდენიმე რენდერის ერთად გაშვებისთვის უნდა ჩაწეროთ ბლოკნოტში (სად იწერ? კომპიუტერის ბლონოტში ვიგულისხმე) ბრძანებები, მაგალითად:
Render -r mr -s 1 -e 420 -b 2 -rd C:\Users\Lintu\Documents\maya\projects\default\images filename.mb
Render -r mr -s 1 -e 60 -b 1 -rd C:\Users\Lintu\Documents\maya\projects\default\images ლეღვერა.mb
(-rd ნიშნავს render directory - სადაც შეინახავს დარენდერებულ სურათებს)
მე ორი ბრძანება მიწერია, შეიძლება რამდენიც გვინდა იმდენი ბრძანება მივუთითოთ და შევინახოთ ფაილი. გაფართოება შევუცვალოთ .bat -ზე და მზადაა. თუ ამ .bat ფაილს ორჯერ დავაჭერთ დაიწყება რენდერი და პირველ ბრძანებას რო მორჩება თავისით გადავა მეორე ბრძანებაზე
__________________________________________________________________

Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: The Head with David Finch
Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: The Body with David Finch
Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: Hands and Feet with David Finch
Dave Finch is one of the most dynamic illustrators working in commercial art today. His amazing layouts, his unique character designs and his extraordinary flair to create exciting images are nothing but top flight. And it's fun... something that's incredibly difficult to pull off and he does so consistently.
Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: The Head with David Finch
In this DVD, David Finch reveals his step-by-step process for drawing the human head. He starts with a basic head shape and demonstrates the structural breakdown from multiple angles. He then focuses on the various features including eyes, noses, lips, ears, necks and hair. He discusses important landmarks, features and proportions. David brings it all together to draw a series of completed heads, from basic male and female heads to heroic examples. Lastly, he covers lighting on a simplified head shape to help you understand the rules governing placement of dark and light shapes. He includes a wide range of tips and tricks for making your faces, heads and hair more life-like and convincing without the need to rely upon reference material.
Topics Covered
* Drawing Without Reference Material
* Drawing Eyes, Noses, Ears and Mouths
* Drawing the Neck and Hair
* Drawing from Multiple Angles
* Male and Female Differences
* Adjusting Proportions for Characters
* Light and Shadow
Chapters
1. Introduction/Drawing the Basic Head Shape
2. Drawing the Basic Female Head Shape
3. Drawing the Eyes
4. Drawing the Nose
5. Drawing the Mouth and Jaw
6. Drawing Ears
7. Differences Between Male and Female Mouths
8. Drawing the Neck
9. Drawing Hair
10. Putting It All Together Part 1 - The Basic Male Head
11. Putting It All Together Part 2 - Adjusting Proportions
12. Putting It All Together Part 3 - Female and Young Faces
13. Drawing Two Heroic Heads and a Visual Review
14. Understanding Simple Lighting on the Human Head
Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: The Body with David Finch
In this DVD, David Finch reveals his step-by-step process for drawing the human body. He starts with simple tube form shapes, and then covers the placement of muscle throughout both the male and female bodies. David demonstrates how to pose a simple tube form effectively, allowing you to block-in and draw a figure in perspective and in a variety of poses. He discusses balance, posture and presentation, emphasizing line weight and lighting. Finally, David puts everything together and draws fully realized bodies with a variety of intricate poses, and a variety of proportions and details. This constructive drawing process teaches you to draw convincing human bodies without the need for tracing or using reference.
Topics Covered
* Drawing without Reference
* Block Shapes for Easy Posing and Perspective
* Muscle Tone and Proportions
* Balance, Posture and Gesture
* Male and Female Differences
* Line Weights
* Muscle Tone and Proportions
* Complete and Detailed Figures from Start to Finish
Chapters
1. Introduction/Basic Structural Breakdown for the Body
2. Drawing Posed Figures Based on Basic Structure
3. Balance
4. Drawing Figures in Perspective
5. Blocking in Basic Anatomical Shapes
6. Blocking in Basic Female Anatomical Shapes
7. Breaking Down Line Weights
8. Lighting a Basic Body
9. Putting it all Together for a Completed Drawing
10. Drawing the Female Body
11. Adjusting Proportions and Detail for Different Body Types
Gnomon Workshop - Dynamic Figure Drawing: Hands and Feet with David Finch
In this DVD, David Finch reveals his step-by-step process for drawing hands and feet. He starts with simple block shapes, and moves on to more complex shapes before showing how to place fingers and toes correctly. David discusses common mistakes and how to avoid them. He covers fingers and toes in detail, demonstrating how to draw them flat and in foreshortened perspective from multiple angles. He demonstrates some easy shortcuts and tricks, including use of negative space and dynamic folding between the fingers and thumb. Lastly, he draws completed hands and feet from multiple angles, covering the differences between male and female hands and subjects such as drawing claws, fingernail details and shoes. This constructive drawing process teaches you to draw convincing hands and feet without the need for tracing or using reference.
Topics Covered
* Drawing Without Reference Material
* Block Shapes to Complex Form
* Foreshortening and Multiple Angles
* Male and Female Differences
* Adjusting Proportions for Different Characters
* Shoe Variations
* Common Mistakes and How to Avoid Them
Chapters
1. Introduction/Drawing Simple Block Forms
2. Breaking Down the Structure of the Hand
3. Focus on Fingers
4. Drawing Hands in Detail
5. Drawing the Female Hand
6. Adjusting Proportion and Detail for Creature Hands
7. Drawing Basic Block Shapes for the Feet
8. Drawing a Slightly More Complex Foot Structure
9. Defining the Knuckles and Toes
10. Drawing a Standard Superhero Booted Foot
11. Drawing the Naked Foot
__________________________________________
Cinema 4D and After Effects Integration

Locating objects for export from CINEMA 4D
Adding layers to a composition after importing into After Effects
Separating lights in CINEMA 4D and remixing in After Effects
Understanding the problems with shadows during integration
Refining 3D shadows in After Effects
This post has been edited by inteleqtman on 31 May 2011, 14:36