მოკლედ, აქ გავრცელებული ექსტრემიზმის უგულველსაყოფად, შემდეგი ინფორმაცია:
შერეული კათოლიკურ-მართლმადიდებლური მსოფლიო კომისიის (საქართველოს წარმომადგენელი თუ იყო იქ, დაინტერესებულებმა საპატრიარქოში იკითხონ) დასკვნა:
შეთანხმდნენ:
1. რომის პატრიარქს აქვს პირველი ადგილი იერარქიაში და ძმურ სიყვარულში კონსტანტინეპოლის, ალექსანდრიის, ანტიოქიისა და იერუსალემის პატრიარქებზე წინ.
ვერ შეთანხმდნენ:
2. სადამდე უნდა განისაზღვროს ეს პირველობა იურიდიულად.
საგულისხმოა: რუსეთის დელეგაციამ კონსტანტინეპოლის საპატრიარქოსთან (ესტონეთის გამო) დავის გამო მოლაპარაკებები ადრე დატოვა. შესაბამისად მანვე უკვე გამოაქვეყნა შედეგები, თუმცა ყველა შეთანხმებული იყო იმაში, რომ შედეგები 15 ნოემბრამდე არ გამოექვეყნებინათ.
ეს ინფორმაცია იმათ გულგასახეთქად და გამოსაფხიზლებლად, ვისაც
1- ჰგონიათ, რომ პაპის პრიმატის გარდა სხვა სერიოზული პრობლემებია გამყოფი ამ ორ კონფესიას შორის;
2- ჰგონიათ, რომ მართლმადიდებლური საპატრიარქოები პაპის პრიმატს, მართალია საწყისი ფორმით, მაგრამ მაინც, არ აღიარებდნენ (რუსულ და ქართულ საპატრიარქოებზე ინფორმაციას ბოლომდე არ ვფლობ).
ამ ცოტა ხნის წინ აქ ხალხი კამათობდა, რომ თურმე პაპს ბიბლიურად და ტრადიციულად თურმე საერთოდ არ ჰქონია პრიმატიო ...
იხილეთ:
Orthodox, Catholics recognize pope's primacy, disagree on authority
By Cindy Wooden
Catholic News Service
ROME (CNS) -- Orthodox and Roman Catholics recognize that the bishop of Rome has primacy among all the world's bishops, although they disagree on the extent to which his leadership translates into a concrete exercise of authority.
"The question of the role of the bishop of Rome in the communion of all the churches" must be studied in greater depth, said members of the official Roman Catholic-Orthodox theological dialogue.
The dialogue commission met in early October in Ravenna, Italy, and completed work on the document, "Ecclesiological and Canonical Consequences of the Sacramental Nature of the Church: Ecclesial Communion, Conciliarity and Authority."
While the Catholic and Orthodox participants agreed to publish the document Nov. 15 after it had been submitted to leaders of each of the churches, the Web site of the Russian Orthodox representative to European institutions published the document Oct. 21.
Russian Orthodox Bishop Hilarion of Vienna and Austria, head of the European representative's office, had gone to Ravenna for the dialogue meeting, but walked out before the working sessions began. The Russian Orthodox Church objected to the presence of a delegation from the Estonian Orthodox Church, which it does not recognize as independent.
Seeking agreement that would lead to full unity between Catholics and Orthodox, the dialogue commission's document tried to explain how communion and authority are expressed and exercised on a local, regional and universal level within the one church of Christ.
In the document, commission members introduced the topic of the authority of the bishop of Rome, the pope, which they said they would continue to examine in the next phase of their dialogue.
"Both sides agree" there was an order of precedence among the ancient bishops' seats of Rome, Constantinople, Alexandria, Antioch and Jerusalem, and that the order "was recognized by all in the era of the undivided church," it said.
"Further, they agree that Rome, as the church that 'presides in love,' according to the phrase of St. Ignatius of Antioch, occupied the first place in the 'taxis' (order) and that the bishop of Rome was, therefore, the 'protos' (first) among the patriarchs," it said.
"They disagree, however, on the interpretation of the historical evidence from this era regarding the prerogatives of the bishop of Rome as 'protos,' a matter that was already understood in different ways in the first millennium," when the East and West were still united, the document said.
სრული ტექსტი:
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/0706123.htmყველა დაინტერესებულის რეაქცია საინტერესოა.
This post has been edited by onavara on 29 Oct 2007, 02:49