Irakli
Founding Member

      
ჯგუფი: Moderators
წერილები: 12789
წევრი No.: 21
რეგისტრ.: 20-February 01
|
#4865809 · 20 Feb 2007, 23:34 · · პროფილი · პირადი მიმოწერა · ჩატი
მაქსიმუმი რისი მიღებაც შევძელი, ესაა... რა კრახი ფონტია, რა არის ესა...  | CODE | ჰ882 "Fწკუიპტ Aააფიკს”0 გამოქვეყნდა ცნობილი ამერიკელი პოლიტოლოგის^ /არვარდის უნივერსიტეტის პროფესორის სემუელ პ&/ანსინგტონის სტატია @ცივილიზაციასა იეჯახება(# ~ეს სტატია ჰ886 წელს ქარსულად ცალკე ბროიურის სახის გამოიცა`& სამი წლის იემდეგ გამოვიდა იმავე ავტორის წიგნი სასაურის “თრუ ჩდფსრ წა ჩიმიდიზფეიწტს ფტვ ღუქფლიტპ წა ერუ ჭწკდვ Oკვუკ”( NყYყბ ჰ885ბ 257 ზყ) ყ მასიი განვისარებული და დაზუსტებულია სტატიის >ირისადი დებულებები& სარგმანიი წარმოდგენილია რამდენიმე ნაწყვეტი /ანსინგტონის დასახელებული წიგნიდან&
ჩემუელ /ანგსინგტონი
სიმიდიზფსიფთფ შუოფხუიფ ვფ ქსწადიწ ცუსკიპის პფკვფ\ქტფ
ცივილიზაციის ბუნება
კაცობრიობის ისტორია _ ცივილიზაციასა ისტორიაა& იეუ>ლებელია კაცობრიობის განვისარება სხვა ცნებების წარმოვიდგინოს& ისტორიაიი ერსმანესს ცვლიან ცივილიზაციასა საობები% >ველი იუმერული და ეგვიპტურიდან _ კლასიკურისა და მეზოამერიკულის გავლის _ ქრისტიანულისა და ისლამურისაკენ^ აგრესვე ხინური და ინდური ცივილიზაციების სანმიმდევრული სახეცვლილების გავლის& ისტორიის მსელ მან>ილზე ცივილიზაციები ადამიანებს იდენტიფიკაციის ყველაზე ფარსო იესა>ლებლობებს ა>ლევდნენ& ცივილიზაციასა სასავეები^ წარმოიობა^ ა\მავლობა^ ურსიერსქმედება^ მი\წევები^ დაცემა და დაისი დაწვრილების იეისწავლეს გამოხენილმა ისტორიკოსებმა^ სოციოლოგებმა^ ანსროპოლოგებმა&&& მას იექმნეს ცივილიზაციასა იედარებისი ანალიზისადმი მი>\ვნილი ვრცელი და დახვეწილი სამეცნიერო ლიტერატურა& საკვლევი საკისხის იერხევის^ მესოდოლოგიის^ გამოკვლევასა და კონცეფციასა ფოკუსირების სვალსაზრისის^ ამ ლიტერატურაიი აზრსა დიდი სხვადასხვაობაა& მაგრამ ცივილიზაციასა ბუნების^ იდენტურობის და დინამიკის საობაზე ფარსო სანხმობაა მი\წეული&
ჯერ ერსი^ @ცივილიზაციისა# ~მხოლობის რიცხვიი` და @ცივილიზაციების# ~მრავლობის რიცხვიი` ცნებები ერსმანესისაგან განსხვავდება& ცივილიზაციის იდეა XVIII საუკუნის ფრანგმა განმანასლებლებმა @ბარბაროსობის# ცნების საპირისპიროდ განავისარეს& ცივილიზებული საზოგადოება პრიმიტიულისაგან იმის განირხეოდა^ რომ ბინადარი^ საქალაქო და განასლებული იყო& ცივილიზებულობა კარგი იყო^ არაცივილიზებულობა _ ცუდი& ცივილიზაციასა კონცეფცია გვსავაზობდა სტანდარტს^ რომელიც საზოგადოების იეფასების იესა>ლებლობას ი>ლეოდა& XIX საუკუნეიი ევროპელებმა დიდი ინტელექტუალური^ დიპლომატიური და პოლიტიკური ენერგია დახარჯეს იმ კრიტერიუმების იესამუიავებლად^ რომლებიც საზირო იყო ვერდიქტის გამოსატანად% საკმაოდ ცივილიზებულია სუ არა ესა სუ ის არაევროპული საზოგადოება^ რასა მი\ებულ იქნას საერსაიორისო სისტემის წევრად^ სადაც ევროპელები დომინირებენ& მაგრამ დროსა განმავლობაიი ცივილიზაციასა იესახებ სულ უფრო ხიირად საუბრობდნენ მრავლობის რიცხვიი& ეს ნიინავდა უარის სქმას ცივილიზაციის^ როგორც ერს0ერსი ან >ირისადი იდეალის^ განსაზ\ვრაზე და ცივილიზებულობის ერსადერსი სტანდარტის არსებობის საობაზე წარმოდგენის გადასინჯვას& ამ სტანდარტს^ ბროდელის სიტყვის^ იეესაბამებოდა @მხოლოდ რამდენიმე პრივილეგირებული ხალხი ან ჯგუფი^ @კაცობრიობის ელიტა#& მხედველობის არეიი კი მოხვდა მრავალი ცივილიზაცია^ რომელსაგან სისოეული სავისებურად ცივილიზებული იყო& მოკლედ^ ცივილიზაციამ მხოლობის რიცხვიი @დაკარგა სავისი სვისებები და ხარისხის სინჯი#^ ხოლო ცივილიზაციები^ რომლებზეც მრავლობის რიცხვიი ლაპარაკობენ^ იეი>ლებოდა ფრიად
არაცივილიზებულნი ა\მოხენილიყვნენ იმ აზრის^ რომელიც გადმოიცემა მხოლობისი რიცხვის
მეორე^ ყველგან^ გერმანიის გარდა^ ცივილიზაციას კულტურულ მსლიანობად მიიხნევენ& XIX ს& გერმანელმა მოაზროვნეებმა მკაფიო ზ\ვარი გაავლეს^ ერსი მხრივ^ ცივილიზაციას^ რომელიც მოიცავს მექანიკას^ ტექნოლოგიას^ მატერიალურ ფაქტორებს და^ მეორე მხრივ^ კულტურას იორის^ რომელიც აერსიანებს ფასეულობებს^ იდეალებს და საზოგადოების უფრო მა\ალ ინტელექტუალურ0მხატვრულ და მორალურ ნიიან0სვისებებს& ეს დაყოფა იენარხუნებულ იქნა გერმანულ აზროვნებაიი^ მაგრამ სხვაგან არსად ყოფილა ა\იარებული& ზოგიერსი ანსროპოლოგი @აყირავებდა# კიდეც ამ კავიირს და კულტურას მიიხნევდა პრიმიტიულ^ უცვლელ^ არაურბანიზებულ საზოგადოებასა მახასიასებლად^ ხოლო უფრო რსულ^ განვისარებულ^ ურბანიზებულ და დინამიკურ საზოგადოებებს ცივილიზაციებად სვლიდა& მაგრამ კულტურისა და ცივილიზაციის გამიჯვნის ამ მცდელობას მხარდაზერა არ მო/ყოლია^ და გერმანიის გარეს უპირატესად ესანხმებიან ბროდელს იმაიი^ რომ სურვილი _ გერმანულ ყაიდაზე გაიმიჯნოს კულტურა და ცივილიზაცია _ მაცდურია და არასწორიყ
ცივილიზაციაცა და კულტურაც ის ცნებებია^ რომლებიც ა\ნიინავს ხალხსა ცხოვრების ყოვლისმომცველ სტილს^ ამასსან^ ცივილიზაცია _ ესაა კულტურა სიტყვის ფარსო მნიივნელობის& ორივე ცნება მოიცავს @ფასეულობებს^ ნორმებს^ ინსტიტუტებს და აზროვნების წესებს^ რომელსაც ურსიერსმონაცვლე საობები პირველხარისხოვან მნიივნელობას ანიზებენ#& ბროდელის მიხედვის^ ცივილიზაცია _ ესაა @სივრცე#^ @კულტურული არეალი#^ @კულტურულ მახასიასებელსა და ფენომენსა ერსობლიობა#& ვალერსტაინი მას განსაზ\ვრავს როგორც მსოფლმხედველობას^ ზნე0ხვეულებასა^ სტრუქტურებისა და კულტურასა ~როგორც მატერიალური^ ასევე @მა\ალი#` განსაკუსრებულ ურსიერსკავიირს^ რომელიც ქმნის სავისებურ ისტორიულ მსლიანობას და სანაარსებობს ~სუნდაც ყოველსვის ერსდროულად არა` ამ ფენომენის სხვა ნაირსახეობებსან#& დოუსონის მიხედვის^ ცივილიზაცია _ ესაა @განსაზ\ვრული ხალხის კულტურული იემოქმედების განსაკუსრებული^ ორიგინალური პროცესი#* დიურკ/ეიმისა და მოსისასვის _ @სავისებური მორალური გარემო^ რომელიც მოიცავს ერების რა\აც რაოდენობას^ და რომელიიც სისოეული ეროვნული კულტურა მხოლოდ მსელის კერ>ო ფორმაა#& იპენგლერის მიხედვის^ ცივილიზაცია @კულტურის გარდუვალი ბედია&&& ყველაზე გარეგნული და ხელოვნური მდგომარეობა^ რომელიც იეუ>ლია მიი\ოს განვისარებული კაცობრიობის ნაირსახეობებმა& იგი დასასრულია#& კულტურა საერსო სემაა ცივილიზაციის პრაქტიკულად ყველა განსაზ\ვრებისასვის&
კულტურის საკვან>ო ელემენტები^ რომლებიც განსაზ\ვრავენ ცივილიზაციას^ ჯერ კიდევ ასენელებმა ხამოსვალეს^ როცა სპარტელებს არწმუნებდნენ^ რომ არ დანებებოდნენ სპარსელებს% მრავალი ანგარიიგასაწევი მოსაზრება არ გვა>ლევს ამის ნებას^ კიდევაც რომ გვინდოდეს ამის გაკესება^ _ ამბობდნენ ისინი& _ პირველი და მსავარი _ \მერსების სახეები და სამყოფელნი^ დამწვარი და ნანგრევებად ქცეული% ყოველი \ონე უნდა ვიხმაროს^ რომ იური ვი>იოს მასსვის^ და არ გავურიგდეს ადამიანს^ რომელმაც ეს ხაიდინა& მეორე _ ბერ>ენსა რასას ერსი სისხლი და ერსი ენა გვაქვს^ საყვანს ვცემს და მსხვერპლს ვწირავს ერსსა და იგივე \მერსებს* ერსნაირი ზნე0ხვეულებანი გვაქვს* არ ეგების ყოველივე ამის \ალატი&
სისხლი^ ენა^ რელიგია^ ცხოვრების წესი აერსიანებდა ბერ>ნებს და განასხვავებდა მას სპარსელებისა და სხვა არა0ბერ>ნებისაგან& მაგრამ^ როგორც ბერ>ნები ა\ნიინავდნენ^ ცივილიზაციის განმსაზ\ვრელი ყველა ობიექტური ელემენტიდან უმნიივნელოვანესია რელიგია& კაცობრიობის ისტორიის დიდი ცივილიზაციები მტკიცედ უკავიირებდნენ სავიანს სავს დიდ მსოფლიო რელიგიებს& ესნიკურად და ენის ერს^ მაგრამ რელიგიის განსხვავებულ ხალხებს იეუ>ლიას დაუივან >მასამკვლელი ომები^ როგორც ეს მოხდა ლიბანიი^ ყოფილ იუგოსლავიასა და ინდოსტანიი&
ხალხების დაყოფა ცივილიზაციებად _ კულტურული ნიინის _ და რასებად _ ფიზიკური ნიინის _ მნიივნელოვნად ემსხვევა ერსმანესს& და მაინც _ ცივილიზაციები და რასები ერსი და იგივე არ არის& ერსი და იგივე რასის ხალხები იეი>ლება ცივილიზაციური სვალსაზრისის \რმად გამიჯნულნი იყვნენ& განსაკუსრების დიდი მისიონერული რელიგიები _ ქრისტიანობა და ისლამი _ სხვადასხვა რასებზე გავრცელდნენ& >ირეული განსხვავებანი ადამიანსა ჯგუფებს იორის ეხება მას ფასეულობებს^ სარწმუნოებას^ ინსტიტუტებსა და სოციალურ სტრუქტურებს^ და არა ფიზიკურ ზომებს^ სავის ფორმასა და კანის ფერს&
მესამე^ ცივილიზაციები ყოვლისმომცველია^ ანუ არც ერსი იემადგენელი ნაწილის გაგება არ იეი>ლება იმ ცივილიზაციისაგან მოწყვეტის^ რომლის ნაწილსაც ის წარმოადგენს& ცივილიზაციები^ ამტკიცებდა ტოინბი^ @მოიცავენ და სავად არ არიან მოცულნი სხვის მიერ#& ცივილიზაცია @მსლიანობაა#& ცივილიზაციებს^ _ განაგრ>ობს ამ აზრს მელკო^ _ ახასიასებს ინტეგრირების გარკვეული ხარისხი& მასი ნაწილები განისაზ\ვრება ერსმანესსან და მსელსან ურსიერსობის& სუ მოცემული ცივილიზაცია იედგება სახელმწიფოებისაგან^ ეს სახელმწიფოები უფრო მზიდროდ იქნებიან დაკავიირებული ერსმანესსან^ ვიდრე ცივილიზაციის გარე სახელმწიფოებსან& მას იეი>ლება უფრო ხიირად იომონ და უფრო ხიირად დაამყარონ დიპლომატიური ურსიერსობა& ისინი მეტად ურსიერსდამოკიდებული იქნებიან ეკონომიკური სვალსაზრისის& მასიი იარსებებს ურსიერსიე\წევადი ესსეტიკური და ფილოსოფიური მიმდინარეობანი&
ცივილიზაცია უფარსოესი კულტურული ერსობაა& სოფლებს^ რეგიონებს^ ესნიკურ ჯგუფებს^ ხალხებს^ რელიგიურ ჯგუფებს გაახნიას განსაკუსრებული კულტურები^ კულტურული მრავალფეროვნების სხვადასხვა დონეზე& სამხრეს იტალიის სოფლის კულტურა განსხვავებულია ხრდილოეს იტალიის სოფლის კულტურისაგან^ მაგრამ ორივე იტალიური კულტურის ნაწილი იქნება^ რაც განასხვავებს მას გერმანული სოფლებისაგან& ევროპულ წარმონაქმნებს^ სავის მხრივ^ გაახნიას საერსო კულტურული ნიინები^ რაც განასხვავებს მას ხინური სუ ინდუისტური საზოგადოებებისაგან& მაგრამ ხინელები^ ინდუსები და დასავლესის ხალხები არ იედიან არც ერს უფრო დიდ კულტურულ ერსობაიი& ისინი იეადგენენ ცივილიზაციებს& ამგვარად^ ცივილიზაცია წარმოადგენს ადამიანსა ყველაზე ფარსო კულტურულ დაჯგუფებას და მასი კულტურული იდენტიფიკაციის ყველაზე ფარსო წრეს _ იმის გარდა^ რაც საერსოდ განასხვავებს ადამიანებს სხვა ცოცხალი არსებებისაგან& ცივილიზაციას განსაზ\ვრავს აგრესვე ისესი ზოგადი ობიექტური ელემენტები^ როგორიცაა ენა^ ისტორია^ რელიგია^ ტრადიციები^ ინსტიტუტები და ადამიანსა სუბიექტური სვისიდენტიფიკაცია& ადამიანებს იდენტიფიკაციის რამდენიმე დონე გაახნიას% რომის მცხოვრებს ინტენსივობის სხვადასხვა ხარისხის იეუ>ლია სავს უწოდოს რომაელი^ იტალიელი^ კასოლიკე^ ქრისტიანი^ ევროპელი^ დასავლელი ადამიანი& ცივილიზაცია^ რომელსაც ის ეკუსვნის^ ყველაზე ვრცელი სფეროა^ რომელსანაც ის საკუსარი სავის იდენტიფიკაციას ახდენს& ცივილიზაცია _ ესაა ყველაზე დიდი @ხვენ#^ სადაც ადამიანი^ კულტურული სვალსაზრისის^ სავს იინ გრ>ნობს^ ამავე დროს^ იგი გვყოფს @ხვენ# @მას#0გან^ ვინც ამ ცივილიზაციის მი\მაა& ცივილიზაციები იეი>ლება მოიცავდეს ადამიანსა დიდ რაოდენობას ~ხინური`^ ან >ალიან მცირეს ~ინგლისურენოვანი კარიბული`& ისტორია იცნობს ადამიანსა მცირე ჯგუფებს^ რომელსაც გაახნდას ინდივიდუალური კულტურა ისე^ რომ არ /ქონდას სხვა უფრო ფარსო კულტურული იდენტიფიკაცია& მასიტაბისა და მნიივნელობის მიხედვის განარხევდნენ >ირისად და პერიფერიულ ცივილიზაციებს ~ბეგბი`^ ან კიდევ >ირისადსა და იეხერებულ სუ იეწყვეტილ ცივილიზაციებს ~ტოინბი`& ხვენი წიგნი ე>\ვნება კაცობრიობის ისტორიაიი >ირისადად მიხნეულ ცივილიზაციებს&
ცივილიზაციებს არ გაახნია მკაფიოდ განსაზ\ვრული საზ\ვრები^ ზუსტი საწყისი და დასასრული& ადამიანებმა იეი>ლება ხელახლა გაიაზრონ სავიანსი იდენტურობა^ რის იედეგად ცივილიზაციის კომპოზიცია და მოხაზულობა დროსა განმავლობაიი იცვლება& ხალხსა კულტურები ურსიერსქმედებენ და გადაფარავენ ერსმანესს& მასი მსგავსებისა და განსხვავების ხარისხი ასევე არსებისად ვარირებს& მიუხედავად ამისა^ ცივილიზაციები აზრის ა\სავსე მსლიანობებია* ისინი რეალურად არსებობენ^ სუმცა მას იორის საზ\ვრები იივიასადაა მკაფიო&
მეოსხე^ ცივილიზაციები მოკვდავია^ ამასსან^ ისინი დიდხანს ცოცხლობენ& ისინი განიცდიან ევოლუციას^ ადაპტირდებიან და წარმოადგენენ ადამიანსა ყველაზე მუდმივ გაერსიანებებს^ უა\რესად ხანგრ>ლივი პერსპექტივის რეალობებს& მასი უნიკალური და განსაკუსრებული არსი მდგომარეობს მას ხანგრ>ლივ ისტორიულ მემკვიდრეობისობაიი& არსებისად^ ცივილიზაციები @ყველაზე ხანგრ>ლივი ისტორიებია#& იმპერიები განიცდიან ა\მავლობა0დაცემას^ მსავრობები მოდიან და მიდიან^ ცივილიზაციები კი რხებიან და გაივლიან @პოლიტიკურ^ სოციალურ^ ეკონომიკურ და იდეოლოგიურ გადატრიალებებსაც კი#& ბოუზმანი ასკვნის^ რომ @საერსაიორისო ისტორია ახდენს სწორ დოკუმენტირებას სეზისისა იმის საობაზე^ რომ პოლიტიკური სისტემები მიზანსა მი\წევის წარმავალი საიუალებებია^ რომლებიც ცივილიზაციასა ზედაპირზე >ევს^ და რომ ენობრივი და სულიერი სვალსაზრისის გაერსიანებული ყველა საზოგადოების ბედი^ საბოლოო ჯამიი^ დამოკიდებულია გარკვეული პირველადი მასტრუქტურებელი იდეების გადარხენაზე^ რომელსა ირგვლივ ერსიანდებიან ურსიერსმომდევნო საობები და ამის ახდენენ საზოგადოების მემკვიდრეობისობის სიმბოლიზებას#& პრაქტიკულად^ XX საუკუნის ყველა >ირისადი მსოფლიო ცივილიზაცია ან ასასწლეულის განმავლობაიი არსებობდა^ ან^ ლასინური ამერიკის მსგავსად^ რომელი\აც სხვა ხანგრ>ლივად არსებული ცივილიზაციის ისამომავალია&
უ>ლებენ რა დროის გამოცდას^ ცივილიზაციები^ ამასსანავე^ ევოლუციას განიცდიან& ისინი დინამიურნი არიან^ აქვს ა\მავლობისა და დაცემის პერიოდები^ ერსმანესს ერწყმიან^ იყოფიან და^ როგორც ცნობილია ყველა სტუდენტი0ისტორიკოსისასვის^ ქრებიან და ისაინსქმებიან დროიი& მასი ევოლუციის ფაზები იეი>ლება სხვადასხვაგვარად დადგინდეს& კვიგლის მიხედვის^ ცივილიზაციები ივიდ სტადიას გაივლიან% იერევა^ მომწიფება^ ექსპანსია^ კონფლიქტების პერიოდი^ უნივერსალური იმპერია^ დაქვეისება და იეზრა& მელკომ იემოიტანა ცვლილებასა იემდეგი მოდელი% ხამოყალიბებული ფეოდალური სისტემა _ გარდამავალი ფეოდალური სისტემა _ გარდამავალი სახელმწიფოებრივი სისტემა _ ხამოყალიბებული იმპერიული სისტემა& ტოინბი სვლიდა^ რომ ცივილიზაციები ვისარდება რა\აც გამოწვევასა პასუხად^ იემდეგ ისინი გაივლიან ზრდის პერიოდს^ რომელიც მოიცავს გარემოზე მზარდ კონტროლს^ რაც იექმნილია იემოქმედებისი უმცირესობის მიერ* ზრდის პერიოდს მოსდევს სირსულესა ხანა^ უნივერსალური სახელმწიფოს წარმოიობა და იემდეგ _ დეზინტეგრაცია& მნიივნელოვანი განსხვავების მიუხედავად^ ყველა ეს სეორია ესანხმება ერსმანესს იმაიი^ რომ ცივილიზაციები გაივლიან სირსულესა და კონფლიქტების პერიოდს^ მო>რაობენ უნივერსალური სახელმწიფოსაკენ^ იემდეგ კი _ დაქვეისებისა და დეზინტეგრაციისაკენ&
მეხუსე^ რადგან ცივილიზაციები კულტურული^ და არა პოლიტიკური მსლიანობებია^ ისინი არ ახორციელებენ მარსლმსაჯულებას^ არ კრებენ გადასახადებს^ არ ომობენ^ არ დებენ ხელიეკრულებებს და არ აკესებენ სხვა საქმეებს^ რომლებისაც დაკავებულია მსავრობები& ცივილიზაციები იეი>ლება განირხეოდნენ პოლიტიკური იემადგენლობის^ დროდადრო ეს იემადგენლობა იცვლება ერსი ცივილიზაციის იიგნისაც& ისინი იეი>ლება მოიცავდნენ ერს ან მრავალ პოლიტიკურ ერსეულს& ეს ერსეულები იეი>ლება იყოს ქალაქ0სახელმწიფოები^ იმპერიები^ ფედერაციები^ კონფედერაციები^ ეროვნული სახელმწიფოები^ მრავალეროვანი სახელმწიფოები* ყველა მასგანს იეი>ლება /ქონდეს მმარსველობის სხვადასხვა ფორმა& ცივილიზაციის ევოლუციის კვალობაზე^ მისი იემადგენელი ნაწილების რიცხვი და ბუნება^ ხვეულებრივ^ იცვლება& როგორც ლ&პაი ა\ნიინავდა^ ხინესი ცივილიზაციაა^ რომელიც პრეტენზიას აცხადებს იმაზე^ რომ სახელმწიფო იყოს& იაპონია _ ესაა ცივილიზაცია0სახელმწიფო& მაგრამ ცივილიზაციასა უმრავლესობაიი იედის ერსზე მეტი სახელმწიფო ან სხვა პოლიტიკური მსლიანობა& სანამედროვე მსოფლიოიი ცივილიზაციასა უმრავლესობა მოიცავს ორ ან მეტ სახელმწიფოს&
და ბოლოს^ მკვლევარები^ ხვეულებრივ^ სანხმდებიან უმნიივნელოვანესი ისტორიული და დ\ევანდელ მსოფლიოიი არსებული ცივილიზაციების იდენტიფიკაციაზე& განსხვავებულია მასი სვალსაზრისები ისტორიაიი არსებულ ცივილიზაციასა რაოდენობაზე& კვიგლი ისვლიდა ჰ5 აიკარა ისტორიულ და 7 სავარაუდო დამატების ცივილიზაციას* ტოინბი ასახელებდა ჯერ 11^ იემდეგ 120ს* იპენგლერმა გამოყო რვა >ირისადი კულტურა& მაკნეილი მსელი ისტორიის მან>ილზე 8 ცივილიზაციას ხედავდა^ ბეგბი _ 8 ან ჰ1^ სუ ხინური და დასავლური ცივილიზაციებიდან გამოვყოფდის იაპონურსა და მარსლმადიდებლურს& ბროდელი ასახელებდა 8^ როსტოვანი კი 6 უმნიივნელოვანეს სანამედროვე ცივილიზაციას& ეს განსხვავება ნაწილობრივ იმაზეა დამოკიდებული^ ხავსვალოს სუ არა ისესი კულტურული ჯგუფები^ როგორებიცაა ხინელები და ინდუსები^ ერსიან ისტორიულ ცივილიზაციად სუ ორ ან მეტ ერსმანესსან ახლო მდგომ ცივილიზაციად^ რომელსაგან ერსი მეორეს გამოეყო& განსხვავებასა მიუხედავად^ იდენტურობა საკამასო არ არის& ლიტერატურის მიმოხილვის საფუ>ველზე მელკო ასკვნის^ რომ არსებობს @გონივრული სანხმობა# ჰ1 უმნიივნელოვანესი ცივილიზაციის იესახებ^ რომელსაგან ივიდი უკვე გაქრა ~მესოპოტამიური^ ეგვიპტური^ კრეტის^ კლასიკური^ ბიზანტიური^ ცენტრალურამერიკული^ ანდური`& რამდენიმე მკვლევარი უმატებს კიდევ რუსულ მარსლმადიდებლურ ცივილიზაციას^ როგორც დამოუკიდებელს^ განსხვავებულს მიობელი ბიზანტიური და დასავლურქრისტიანული ცივილიზაციებისაგან& ხვენი მიზნისასვის სასურველი იქნებოდა იმ ექვს ცივილიზაციას სანამედროვე სამყაროიი დავუმატოს კიდევ ლასინურამერიკული და^ იესა>ლოა^ აფრიკული ცივილიზაციები&
ურსიერსობა ცივილიზაციებს იორის
ჰ49 წლის მან>ილზე დასავლესის იიდაცივილიზაციურ პოლიტიკაიი ბატონობდა დიდი რელიგიური განხესქილება^ რელიგიური და დინასტიური ომები& ვესტAFKBჩ PFDBLFY ჩFEღEYთYFხთDHBჩ UFYVFDKჟბFIB ღჟYAKBMNთბB LFჩFDKEH ჩFVყFHჟIB VBVLBYFHთჟბLF EGBHFNთჩFL ხთKVOBAთ0BVGთHFNჟHთბჩ^ FბჩჟKENEH VჟYFHMთბჩ^ ღჟYჩNBNEჭBEH VჟYFHMთბჩ IჟHBჩ^ HჟVთKშFჭ ჩEHLFშ შFDBFYშB ბBEHჟღHFNBBჩ^ FHVBBჩ^ VთHღFYNBKEHB თღჟYჟVBღEHB >FKBჩ LF^ HFჭ VშFDFHBF^ ჩFVFHშFDB NთHBNჟHBBჩ UFPHLF& შFYLFშFY BჩBYB MVYBLYთY თHჟDYEK ჩFხთKVOBAჟთბჩ& ჩFAHFYUთშBჩ HთDჟKEჭBBშ LFOყთბEKB^ VშFDFHB ღჟYAKBMNთბB VBVLBYFHთჟბLF თHთბჩ LF FHF ხთKVOBAთთბჩ IჟHBჩ& ჰ682 OთKჩ^ H&GFKVთHBჩ ჩBNყDBშ^ @LFVშFDHLF VთAთშF ჟVთბB* LFBOყჟ ხFKხშF ჟVთბB#& XIX ჩFEღEYBჩFშDBჩ ტიპიური ეს მოდელი მოქმედებდა პირველ მსოფლიო ომამდე&
ჰ8ჰ6 წლის იემდეგ^ რუსესის რევოლუციის იედეგად^ ეროვნულ სახელმწიფოსა კონფლიქტს დაემატა იდეოლოგიასა კონფლიქტი% ჯერ ფაიიზმს^ კომუნიზმსა და ლიბერალურ დემოკრატიას^ იემდეგ ორ უკანასკნელს იორის& @ცივი ომის# პერიოდიი ამ ორმა იდეოლოგიამ ხორცი იეისხა ორ ზესახელმწიფოიი* სისოეული მასგანი სავის იდენტურობას საზ\ვრავდა იდეოლოგიის მეივეობის^ არც ერსი მასგანი არ იყო ეროვნული სახელმწიფო ტრადიციული ევროპული გაგების& მას იემდეგ^ რაც ჯერ რუსესიი^ იემდეგ ხინესსა და ვიეტნამიი ხელისუფლებაიი მარქსისტები მოვიდნენ^ დაიწყო ევროპული საერსაიორისო სისტემიდან პოსტევროპულ მულტიცივილიზაციურ სისტემაზე გადასვლის ფაზა& მარქსიზმი ევროპული ცივილიზაციის ნაყოფი იყო^ მაგრამ იგი მასიი არ დანერგილა და არ გაუმარჯვია& ამის ნაცვლად მოდერნიზებულმა და რევოლუციურმა ელიტებმა იგი არადასავლურ საზოგადოებაიი იეიტანეს* ლენინმა^ მაომ და ხომ მარქსიზმი სავიანს მიზნებს მოარგეს და გამოიყენეს იმისასვის^ რომ @გამოეწვიას@ დასავლური >ალა^ მოეხდინას ხალხის მობილიზება^ განემტკიცებინას სავიანსი ქვეყნების ეროვნული იდენტურობა და ავტონომია^ დასავლესის საპირისპიროდ& ამ იდეოლოგიის კრახი საბზოსა კავიირიი^ მისი არსებისი სახეცვლილება ხინესსა და ვიეტნამიი სრულიადაც არ ნიინავს^ რომ ეს საზოგადოებები ისესხებენ სხვა დასავლურ იდეოლოგიას _ ლიბერალურ დემოკრატიას& ისინი^ ვინც დასავლესიი ფიქრობს^ რომ ეს მოხდება^ გაოცებული დარხება არადასავლური კულტურების იემოქმედებისი უნარის^ მოქნილობისა და ინდივიდუალობის& ამრიგად^ XX საუკუნეიი ცივილიზაციასა იორის ურსიერსობამ ფაზიდან^ რომლისსვისაც დამახასიასებელი იყო ერსი ცივილიზაციის ცალმხრივი გავლენა ყველა დანარხენზე^ გადაინაცვლა ყველა ცივილიზაციის ინტენსიური^ მყარი ურსიერსქმედების ფაზისაკენ& წინა ეპოქის ცივილიზაციასაიორისი ურსიერსობის ორივე დამახასიასებელმა ნიიანმა ქრობა დაიწყო&
ჯერ ერსი^ ისტორიკოსების საყვარელი გამოსქმის^ @დასავლესის ექსპანსია# დასრულდა და დაიწყო @ჯანყი დასავლესის წინაა\მდეგ#& არასანაბრად^ წყვეტილობის^ უკანდახევების^ მაგრამ განუხრელად იკლებდა დასავლესის >ლიერება სხვა ცივილიზაციებსან იედარების& ჰ889 წელს მსოფლიო რუკა ცოტასი სუ /გავდა ჰ819 წლის რუკას& სამხედრო^ ეკონომიკური >ალისა და პოლიტიკური გავლენის ბალანსი იეიცვალა& დასავლესი კვლავ იესამხნევ გავლენას ახდენს სხვა საზოგადოებებზე^ მაგრამ მის ურსიერსობებიი სხვა ცივილიზაციებსან სულ უფრო მეტად დომინირებს რეაქცია იქ მიმდინარე მოვლენებზე& არადასავლური საზოგადოებანი იორს არიან იმისგან^ რომ იყვნენ დასავლური ტიპის ისტორიის უბრალო ობიექტები და სულ უფრო მეტად იქცევიან როგორც საკუსარი^ ასევე დასავლური ისტორიის >რავად და იემოქმედად&
მეორე^ ამ გარემოებასა ზეგავლენის^ საერსაიორისო სისტემა გასცდა დასავლესის საზ\ვრებს და მულტიცივილიზაციურ სისტემად იქცა& იმავდროულად ხაქრა ამ სისტემაიი დასავლურ სახელმწიფოსა იორის საუკუნესა მან>ილზე არსებული კონფლიქტები& XX საუკუნის მიწურულს დასავლესი^ როგორც ცივილიზაცია^ გამოვიდა განვისარების იმ ფაზიდან^ რომელსაც იეი>ლება ვუწოდოს @მეომარი სახელმწიფოს# ფაზა^ და დაიწყო მო>რაობა @უნივერსალური სახელმწიფოს# ფაზისაკენ& ხვენი საუკუნის ბოლოს ეს ფაზა ჯერ კიდევ არ არის დასრულებული* დასავლესის სახელმწიფოები ერსიანდებიან ორ ნახევრადუნივერსალურ სახელმწიფოდ ევროპასა და ხრდილო ამერიკაიი& ეს ორი მსლიანობა და მასი იემადგენელი ნაწილები ერსმანესსან დაკავიირებულია ფორმალური და არაფორმალური ინსტიტუციური კავიირების უა\რესად რსული ქსელის& წინამორბედი ცივილიზაციების უნივერსალური სახელმწიფოები იყო იმპერიები& რამდენადაც ამ ცივილიზაციის პოლიტიკური ფორმა დემოკრატიაა^ დასავლური ცივილიზაციის წარმოიობის პროცესიი მყოფი უნივერსალური სახელმწიფო იმპერია კი არა^ უფრო მეტად ფედერაციის^ კონფედერაციის^ საერსაიორისო რე;იმებისა და ორგანიზაციების ერსობლიობაა&
XX საუკუნის დიდ პოლიტიკურ იდეოლოგიასა რიცხვს ეკუსვნიან ლიბერალიზმი^ სოციალიზმი^ ანარქიზმი^ კორპორატივიზმი^ მარქსიზმი^ კომუნიზმი^ სოციალ0დემოკრატია^ კონსერვატიზმი^ ნაციონალიზმი^ ფაიიზმი და ქრისტიანული დემოკრატია& ყველა მასგანს ერსი საერსო აქვს _ ისინი დასავლური ცივილიზაციის პროდუქტებია& არც ერს სხვა ცივილიზაციას არ იეუმუიავებია მნიივნელოვანი პოლიტიკური იდეოლოგია& დასავლესს კი არ იეუქმნია რამდენადმე დიდი რელიგია& ყველა დიდი მსოფლიო რელიგია არადასავლურ ცივილიზაციასა ნაყოფია და მასი უმრავლესობა დასავლურ ცივილიზაციაზე ადრე გახნდა& იმის კვალობაზე^ რაც მსოფლიო გამოდის დასავლური ფაზიდან^ იდეოლოგიები^ რომლებიც დასავლური ცივილიზაციის გვიანდელ პერიოდს უკავიირდებოდნენ^ ქვეისდება^ მას ადგილს კი იზერს რელიგიები და იდენტურობისა და მრწამსის სხვა ფორმები^ რომელსაც საფუ>ვლად კულტურა უდევს& დასავლური ცივილიზაციის ალერგიული პირმიო 0 ვესტფალის ზავის იემდგომ მომხდარი გამიჯვნა რელიგიისა საერსაიორისო პოლიტიკისგან _ უკანასკნელ დ\ეებს ისვლის^ და რელიგია^ ედვარდ მორტიმერის ვარაუდის^ @როგორც ხანს^ სულ უფრო მეტად ხაერევა საერსაიორისო ურსიერსობებიი#& კულტურებისა და რელიგიების ცივილიზაციასაიორისი იეჯახება სანდასან დევნის პოლიტიკური იდეების მიერ დასავლესიი წარმოიობილ იიდაცივილიზაციურ კონფლიქტს&
ცივილიზაციასა სტრუქტურა
@ცივი ომის# წლებიი ქვეყნები ზესახელმწიფოებსან კავიირს ამყარებდნენ როგორც მოკავიირეები^ სატელიტები^ დამოუკიდებელი^ ნეიტრალური ან მიუმხრობელი სახელმწიფოები& @ცივი ომის# დამსავრების იემდეგ ქვეყნები ცივილიზაციებსან კავიირს ამყარებენ როგორც წევრი0ქვეყნები ~ქუქიუკ სეფეუს`^ ბირსვი სახელმწიფოები ~სწკუ სეფეუს`^ მარტოხელა ~დწტუ სეფეუს`& გაბზარული ~სდუაე სეფეუს` და გახლეხილი~ეწკტ სეფეუს` ქვეყნები& როგორც ტომებსა და ერებს^ ცივილიზაციებსაც გაახნიას პოლიტიკური სტრუქტურა& წევრი0ქვეყანა ახდენს საკუსარი სავის სრულ იდენტიფიკაციას ერს ცივილიზაციასსან ~მაგალისად^ ეგვიპტე _ არაბულ0ისლამურ ცივილიზაციასსან^ იტალია _ დასავლესევროპულსან`& ცივილიზაცია იეი>ლება მოიცავდეს ადამიანებს^ რომლებიც^ სუმცა მისი წევრები არიან^ მაგრამ ცხოვრობენ ქვეყნებიი^ სადაც დომინირებენ სხვა ცივილიზაციის წევრები& ცივილიზაციაიი ყოველსვის არის ერსი ან რამდენიმე ადგილი^ რომელსაც მისი წევრები სვლიან ამ ცივილიზაციის კულტურის >ირისად წყაროდ ~ან წყაროებად`& ეს წყაროები ხიირად განლაგებულია ამ ცივილიზაციის ბირსვ სახელმწიფოიი ~ან სახელმწიფოებიი` _ ყველაზე >ლიერიი ან კულტურული სვალსაზრისის >ირისადიი&
ბირსვი სახელმწიფოების რიცხვი და როლი სხვადასხვა ცივილიზაციაიი განსხვავებულია& იგი იცვლება დროიიც& იაპონური ცივილიზაცია პრაქტიკულად იდენტურია ერსადერსი იაპონური ბირსვი სახელმწიფოსი& ხინურ^ მარსლმადიდებლურ და ინდუისტურ ცივილიზაციებს გაახნიას სისო აბსოლუტურად დომინირებული ბირსვი სახელმწიფო^ მის გარდა კი _ სხვა წევრი0სახელმწიფოები^ აგრესვე ხალხი^ რომელიც დაკავიირებულია ამ ცივილიზაციასსან^ მაგრამ ცხოვრობს ქვეყნებიი^ სადაც დომინირებენ სხვა ცივილიზაციის ხალხები ~ოკეანისგა\მა ხინელები^ რუსესის ახლო საზ\ვარგარესი^ სამილები ირი0ლანკაიი`& დასავლესს ისტორიულად ყოველსვის გაახნდა რამდენიმე ბირსვი სახელმწიფო* ახლა მას ორი ბირსვი აქვს% იეერსებული იტატები და ფრანგულ0გერმანული ბირსვი ევროპაიი* დიდი ბრიტანესი _ მას იორის არსებული >ალის დამატებისი ცენტრია& ისლამს^ ლასინურ ამერიკას და აფრიკას ბირსვი სახელმწიფოები არა აქვს& ნაწილობრივ ეს აიხსნება დასავლესის სახელმწიფოსა იმპერიალისტური პოლიტიკის^ რომლებმაც გაინაწილეს აფრიკა^ ახლო და იუა ა\მოსავლესი^ უფრო ადრეულ საუკუნეებიი და ნაკლებად აიკარად _ ლასინური ამერიკაც& ისლამური ბირსვი სახელმწიფოს არარსებობა მრავალ სერიოზულ პრობლემას უქმნის როგორც ისლამურ^ ისე არაისლამურ საზოგადოებებს& რაც იეეხება ლასინურ ამერიკას^ ალბას^ ესპანესს იეე>ლო გამხდარიყო ესპანურენოვანი და^ საერსოდ^ იბერიული ცივილიზაციის ბირსვი სახელმწიფო& მაგრამ მისმა ლიდერებმა იეგნებულად აირხიეს ევროპული ცივილიზაციის წევრი სახელმწიფოს როლი^ ინარხუნებდნენ რა კულტურულ კავიირებს სავიანს ყოფილ კოლონიებსან& სიდიდე^ რესურსები^ მოსახლეობა^ სამხედრო და ეკონომიკური პოტენციალი ბრაზილიას ლასინური ამერიკის ლიდერობის უფლებას ა>ლევს* იესა>Kოა^ იგი ლიდერი გახდეს კიდეც& მაგრამ ბრაზილია ლასინური ამერიკისასვის იგივეა^ რაც ირანი ისლამური სამყაროსასვის& ყველა სხვა ნიინის ისინი იეეფერებიან ბირსვი სახელმწიფოს ამპლუას^ რომ არა სუბცივილიზაციური განსხვავებანი ~რელიგიური _ ირანისასვის და ლინგვისტური _ ბრაზილიისასვის`^ რომლებიც მას ამ როლის საკუსარ სავზე ა\ებას უილის& ამრიგად^ ლასინურ ამერიკაიი რამდენიმე სახელმწიფო სანამირომლობს და მეტოქეობს ლიდერობისასვის& სიტუაციას ლასინურ ამერიკაიი ის გარემოებაც არსულებს^ რომ მექსიკა ცდილობს ხელახალ სვისიდენტიფიკაციას როგორც ხრდილოამერიკული ქვეყანა* მის მაგალისს იეი>ლება მიბა>ონ ხილემ და სხვა სახელმწიფოებმა& საბოლოოდ^ ლასინურამ
--------------------
________________________ ___|____|_FORUM.Ge |___|___ _|____| ფორევა... |____|____| ___|____|___|____|____|__
Since 2001...
|
|
|
ამ ფორუმელის პოსტინგები გაქვთ იგნორირებული, ნახვისთვის დააწკაპუნეთ აქ
georgy
Super Crazy Member
ჯგუფი: Members
|
georgy
Super Crazy Member

     
ჯგუფი: Members
წერილები: 6160
წევრი No.: 1516
რეგისტრ.: 20-December 02
|
#4869024 · 21 Feb 2007, 13:23 · · პროფილი · პირადი მიმოწერა · ჩატი
| QUOTE | | კაცობრიობის ისტორია - ცივილიზაციათა ისტორიაა. შეუძლებელია კაცობრიობის განვითარება სხვა ცნებებით წარმოვიდგინოთ. ისტორიაში ერთმანეთს ცვლიან ცივილიზაციათა თაობებიყ ძველი შუმერული და ეგვიპტურიდან - კლასიკურისა და მეზოამერიკულის გავლით - ქრისტიანულისა და ისლამურისაკენ, აგრეთვე ჩინური და ინდური ცივილიზაციების თანმიმდევრული სახეცვლილების გავლით. ისტორიის მთელ მანძილზე ცივილიზაციები ადამიანებს იდენტიფიკაციის ყველაზე ფართო შესაძლებლობებს აძლევდნენ. ცივილიზაციათა სათავეები, წარმოშობა, აღმავლობა, ურთიერთქმედება, მიღწევები, დაცემა და დაისი დაწვრილებით შეისწავლეს გამოჩენილმა ისტორიკოსებმა, სოციოლოგებმა, ანთროპოლოგებმა... მათ შექმნეს ცივილიზაციათა შედარებითი ანალიზისადმი მიძღვნილი ვრცელი და დახვეწილი სამეცნიერო ლიტერატურა. საკვლევი საკითხის შერჩევის, მეთოდოლოგიის, გამოკვლევათა და კონცეფციათა ფოკუსირების თვალსაზრისით, ამ ლიტერატურაში აზრთა დიდი სხვადასხვაობაა. მაგრამ ცივილიზაციათა ბუნების, იდენტურობის და დინამიკის თაობაზე ფართო თანხმობაა მიღწეული. |
ფაილი მიმაგრებულია This post has been edited by georgy on 21 Feb 2007, 14:36
მიმაგრებული ფაილი ( Number of downloads: 384 )
civilization.zip
|
|
|
ამ ფორუმელის პოსტინგები გაქვთ იგნორირებული, ნახვისთვის დააწკაპუნეთ აქ
ამ ფორუმელის პოსტინგები გაქვთ იგნორირებული, ნახვისთვის დააწკაპუნეთ აქ
georgy
Super Crazy Member
ჯგუფი: Members
|
georgy
Super Crazy Member

     
ჯგუფი: Members
წერილები: 6160
წევრი No.: 1516
რეგისტრ.: 20-December 02
|
#4871812 · 21 Feb 2007, 19:53 · · პროფილი · პირადი მიმოწერა · ჩატი
ი ს ტ ე რ ი კ ა
არაფრის  | QUOTE | | ისე როგორ გადაიყვანე, ხომ არ მასწავლი? |
PHP, str_replace() ფუნქციით. ადრეც გამიკეთებია ასეთი რამ, საკმაოდ საინტერესოა: ნელა-ნელა ”ხსნი” ასოებს, ანუ რომელს რომელი სიმბოლო შეესაბამება  ადრე კროსვორდებიც იყო დაახლოვებით მასეთი, აღარ მახსოვს რას ეძახსდნენ. | QUOTE | | Arial Unicode MS - საიტისთვის ხომ ვარგა? |
თუ მანდამაინც Arial Unicode MS გინდა, გირჩევ იქვე მიუთითო Sylfaen ან BPG Glaho-ც, იმიტომ რომ ხსენებული ფონტი ბევრს არ ექნება. საერთოდ საკმაოდ კარგია რამდენიმე ფონტის ერთად მითითება, თუ მომხმარებელს ერთი არ აქვს, ხედავს მეორეში, თუ არც მეორე, ხედავს მესამეში.
body,p,td,li,input,select,textarea { font-family: Arial Unicode MS, BPG Glaho, Sylfaen; }
This post has been edited by georgy on 21 Feb 2007, 19:54
|
|
|
ამ ფორუმელის პოსტინგები გაქვთ იგნორირებული, ნახვისთვის დააწკაპუნეთ აქ
1 მომხმარებელი ათვალიერებს ამ თემას (1 სტუმარი და 0 უჩინარი წევრი)
0 წევრი:
ფორუმის სერვერების განთავსებას და ინტერნეტთან კავშირს უზრუნველყოფს: CLOUD9
[ Script Execution time: 0.0659 ] [ 11 queries used ] [ GZIP Disabled ]
Powered by Invision Power Board(U) v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
| |