გამარჯობათ, ახლახანს წავიკითხე ნიუტონის ნაშრომი სადაც აღწერს მიზეზებს თუ როგორ და რატომ დააწესა ეკლესიამ სხვადასხვა წმინდანების გახსენების დღეები... ვისაც არ გჯერათ მართლმადიდებლური საიტიდანაც დავადასტურებ...
ჯერ ვინც ინგლისური ვინც იცით გადახედეთ:
http://en.wikisource.org/wiki/Observations.../Part_I_Chap_XIOf the Times of the Birth and Passion of Christ.
The times of the Birth and Passion of Christ, with such like niceties, being not material to religion, were little regarded by the Christians of the first age. They who began first to celebrate them, placed them in the cardinal periods of the year; as the annunciation of the Virgin Mary, on the 25th of March, which when Julius Cæsar corrected the Calendar was the vernal Equinox; the feast of John Baptist on the 24th of June, which was the summer Solstice; the feast of St. Michael on Sept. 29, which was the autumnal Equinox; and the birth of Christ on the winter Solstice, Decemb. 25, with the feasts of St. Stephen, St. John and the Innocents, as near it as they could place them. And because the Solstice in time removed from the 25th of December to the 24th, the 23d, the 22d, and so on backwards, hence some in the following centuries placed the birth of Christ on Decemb. 23, and at length on Decemb. 20: and for the same reason they seem to have set the feast of St. Thomas on Decemb. 21, and that of St. Matthew on Sept. 21. So also at the entrance of the Sun into all the signs in the Julian Calendar, they placed the days of other Saints; as the conversion of Paul on Jan. 25, when the Sun entred Aquarius; St. Matthias on Feb. 25, when he entred Pisces; St. Mark on Apr. 25, when he entred Taurus; Corpus Christi on May 26, when he entred Gemini; St. James on July 25, when he entred Cancer; St. Bartholomew on Aug. 24, when he entred Virgo; Simon and Jude on Octob. 28, when he entred Scorpio: and if there were any other remarkable days in the Julian Calendar, they placed the Saints upon them, as St. Barnabas on June 11, where Ovid seems to place the feast of Vesta and Fortuna, and the goddess Matuta; and St. Philip and James on the first of May, a day dedicated both to the Bona Dea, or Magna Mater, and to the goddess Flora, and still celebrated with her rites. All which shews that these days were fixed in the first Christian Calendars by Mathematicians at pleasure, without any ground in tradition; and that the Christians afterwards took up with what they found in the Calendars.
აი ეხლა ვნახოთ: გადაამოწმეთ
http://www.orthodoxy.ge/kalendari.htm1. იესოს დაბადება 25 დეკებერს ემთხვევა იმას რომ 25 დეკემბერს ზამთრის ბუნიობაა!!!
2. იოანე ნათლისმცემლის დაბადების დღე : ზაფხულის ბუნიობა!!!
24 ივნისი - შობა წინასწარმეტყველისა, წინამორბედისა და ნათლისმცემელისა იოანესი...
3. ხარება წმინდა მარიამის: გაზაფხულის ბუნიობა!!!
25 მარტი
ხარება ყოვლადწმიდისა ღმრთისმშობელისა და მარადის ქალწულისა მარიამისა.
4. მარკოზის აღნიშვნის დღე: მზე შედის კუროს ზოდიაქოში!!!
25 აპრილი
წმიდისა დიდებულისა, ყოვლადქებულისა მოციქულისა და მახარებელისა მარკოზისი (+63).
5. ბარნაბას გახსენება : რაღაც ქალღმერთტან დაკავშირებული დღესასწაული!!!
11 ივნისი
მოციქულთა: ბართლომესი და ბარნაბასი (I)
ზოგი ალბათ ამოღებულია ეხლა... თორემ ფაქტია როგორც გადაწყვიტეს დღესასწაულები!!!
Estote ergo vos perfecti sicut et Pater vester caelestis perfectus est! Non quod intrat in os, coínquinat hóminem : sed quod procédit ex ore, hoc coínquinat hóminem. Et erunt duo in carne una. Ítaque jam non sunt duo, sed una caro. Qui non díligit, non novit Deum : quóniam Deus cáritas est!