გამარჯობათ, საინტერესო რამეს მინდა შევეხო და თქვენი აზრი მაინტერესებს.

მინდა ვისაუბრო მათეს 28:19-ზე რომელიც ყველა არსებულ ბიბლიის თარგმანში ასე გამოიყურება:
19. მაშ, წადით, დაიმოწაფეთ ყველა ხალხი და ნათელი ეცით მათ მამის და ძის და სული წმიდის სახელით;
20. ასწავლეთ მათ დაიცვან ყველაფერი, რაც გამცნეთ; და, აჰა, მე თქვენთანა ვარ დღემუდამ ვიღრე ქვეყნის დასასრულამდე. ამინ.
არის იდეა რომ ეს ფრაზა არის სამების მომხრეების მიერ ჩამატებული... მაინტერესებს თქვენი აზრი ამაზე.
პირველ რიგში უნდა ვთქვა- არც ერთი ძველ ბერძნული მანუსკრიპტი არ ეთანხმება ამ აზრს... თუმცა უნდა ვთქვა:
მათეს სახარების არც ერთი მანუსკრიპტი არ გვაქვს 4 საუკუნემდელი აღმოჩენილი- ასე რომ მანუსკრიპტული არგუმენტი ვერ იქნება გადამწყვეტი...
"დიოკლეტიანემ 303 წელს ბრძანება გასცა დაეწვათ ყველა ქრისტიანული ნაწერები..." ეს ისტორიული ფაქტია, თუმცა ვერ ვუარყოფთ რომ პატარა ნაწილი გადარჩა...
ახლახანს აღამოჩინეს მათეს ებრაული სახარება, რომელსაც აგრეთვე შემ ტობის ებრაულ სახარებას უწოდებენ, სადაც ეს მუხლი ასეა:
19. მაშ, წადით, დაიმოწაფეთ ყველა ხალხი ჩემი სახელით,
20. ასწავლეთ მათ დაიცვან ყველაფერი, რაც მე გამცნეთ.
თუმცა ეს არაა და ვერც იქნება გადამწყვეტი არგუმენტი...
გადავხედოთ როგორ ციტირებენ ძველი ეკლესიის მამები:
1. ევსები კეისარიელი- 4 საუკუნის ეკლესიის მამა.
მის კომენტარებში ფსალმუნებში, ისაიაზე, და სხვა ბიბლიურ ნაწილებზე, 19-ჯერ ციტირებს ამ ფრაზას სულ ასე:
"Go ye and make disciples of all the nations in my name, teaching them to observe all things, whatsoever I commanded you."
ხოლო თავის ნაშრომში Demonstratio Evangelica (col. 240, p. 136) წერს ასე:
"For he did not enjoin them 'to make disciples of all nations' simply and without qualification, but with the essential addition 'in his name.' For so great was the virtue attached to his appellation that the Apostle says, God bestowed on him the name above every name, that in the name of Jesus every knee shall bow of things in heaven and on earth and under the earth. It was right therefore that he should emphasize the virtue of the power residing in his name but hidden from the many, and therefore say to his Apostles, Go ye and make disciples of all nations in my name."
ფაქტია ევსები კეისარიელის ბიბლიის თარგმანი რასაც არჩევდა- არ შეიცავდა ამ ფრაზას... ევსები კეისარიელი იყო ეკლესიის ისტორიკოსი და მას ხელი მიუწვდებოდა ძალიან ბევრ მანუსკრიტზე...
2. იუსტინე წამებული - 2 საუკუნის ეკლესიის მამა, სამების მორწმუნე...
"Justin Martyr quotes a saying of Christ as a proof of the necessity of regeneration, but falls back upon the use of Isaiah and apostolic tradition to justify the practice of baptism and the use of the truine formula. This certainly suggest that Justin did not know the traditional text of Matthew 28:19" (Ency. Rel. and Ethics, p 380)
ანუ იუსტინე ციტირებს იესოს სიტყვებს(არა ისე როგორც ეხლა წერია) და შემდეგ ისაიას არჩევს და მოციქულების ტრადიციების მიხედვიტ იწყებს მტკიცებას რომ ნათლობა უნდა მოხდეს სამების იდეით- გამოდის მან არ იცოდა აშკარად, თორემ რათ უნდოდა ამდენი ჩალიჩი- პირდაპირ თუ ეწერა სამების მიხედვით ნათლობა...
In Justin Martyr, who wrote between A. D.130 and 140, there is a passage which has been regarded as a citation or echo of Matthew 28:19 by various scholars, e. g.Resch in his Ausser canonische Parallelstellen, who sees in it an abridgement of the ordinary text. The passage is in Justin's dialogue with Trypho 39, p. 258:'God hath not afflicted nor inflicts the judgment, as knowing of some that still even today are being made disciples in the name of his Christ, and are abandoning the path of error, who also do receive gifts each as they be worthy, being illuminated by the name of this Christ. ' "The objection hitherto to these words being recognized as a citation our of text was that they ignored the formula 'baptizing them in the name of the Father and Son and Holy Spirit. ' But the discovery of the Eusebian form of text removes the difficulty:and Justin is seen to have had the same text as early as the year 140, which Eusebius regularly found in his manuscripts from 300 to 340. - Conybeare (Hibbert Journal)
ამის გარდა სხვა ეკლესიის მამებსაც აქვთ ბუნდოვნად მინიშნებები ამაზე, თუნდაც ორიგენეს და კლემენტი ალექსანდრიელს მაგრამ არა იმდენად რომ 100% ვტქვათ რომ მათ არ იცოდნენ ეს ფრაზა ამ სახით...
ორიგენე თავის კომენტარებში, როცა 3 ჰიპოსტასზე საუბრობს, მას მოჰყავს ადგილი სახარებიდან სადაც წერია სულიწმინდის გმობაზე, რომ არავის მიეტევება... მაგრამ რატომღაც მათეს 28:19-ს აიგნორებს... არადა 3 ჰიპოსტასი მანდ ყველანაირად ჩანს.
In Origen's works, as preserved in the Greek, the first part of the verse is cited three times, but his citation always stops short at the words 'the nations'; and that in itself suggests that his text has been censored, and the words which followed, 'in my name', struck out. ¨¢ Conybeare
აი საწინააღმდეგო თქვენ დაამტკიცეთ რომ რომელიმე ეკლესიის მამას უწერია ეგ ფრაზა ზუსტად ეგრე თავისთან...
ეხლა გადავიდეთ თვითონ ბიბლიაზე:
18. მიუახლოვდა იესო და უთხრა მათ: მომეცა
მე მთელი ხელმწიფება ცაზედაც და მიწაზედაც.
19. მაშ, წადით, დაიმოწაფეთ ყველა ხალხი
ჩემი სახელით
20. ასწავლეთ მათ დაიცვან ყველაფერი, რაც
მე გამცნეთ.
აზრობრივად ჯდება...
ეხლა ფორმულას გადავხედოთ რაც მთავარია, თუ სად სრულდება:
1. ხოლო პეტრემ უთხრა მათ: მოინანიეთ და ყოველმა თქვენგანმა ნათელ იღოს იესო ქრისტეს სახელით ცოდვათა მისატევებლად, და მიიღებთ სული წმიდის ნიჭს. (საქმეები 2:38)
2. ვინაიდან ჯერ კიდევ არ გადმოსულიყო არც ერთ მათგანზე, არამედ მხოლოდ ნათელი ეღოთ უფალ იესოს სახელით. (საქმეები 8:16)
3. და უბრძანა მათ, ნათელ ეღოთ იესო ქრისტეს სახელით. მაშინ სთხოვეს, რამდენიმე დღე დარჩენილიყო მათთან. (საქმები 10:48)
4. ეს რომ გაიგეს, მოინათლნენ უფალ იესოს სახელით. (საქმეები 19:5)
ანუ მოციქულები იესოს მოწოდებას არ ასრულებდნენ???
აი ეს კი ბოლო არგუმენტი ჩემი ამჟამად ბიბლიიდან: ლუკას 24 თავი:
46. და უთხრა მათ: ასე დაიწერა და ასე უნდა ვნებულიყო ქრისტე, მესამე დღეს კი აღმდგარიყო მკვდრეთით,
47. და ქადაგებულიყო
მისი სახელით სინანული ცოდვათა მისატევებლად ყველა ხალხში, იერუსალიმიდან მოყოლებული.
ბიბლიაში ნათლად ჩანს თუ ვისი სახელით ქადაგებდნენ და ვისი სახელით ნათლავდნენ...
ეხლა ველი არგუმენტებს.

პ.ს. უნდა აღვნიშნო რომ, წმინდა ეგნატე ანტიოქიელის ფილიპელთა მიმართ ეპისტოლეში, ციტირებულია ზუსტად ეგ სიტყვები, მათეს 28:19-იდან...
მაგრამ ვინც იცნობთ ეგნატე ანტიოქიელს, გეცოდინებათ რომ ნაწილი მისი ეპისტოლეებიდან შერაცხულია არაკანონიკურად, თუნდაც ტარსელთა მიმართ- სადაც იგი წერს რომ იესო არაა მამის თანასწორი.

ხოლო ფილიპელთა მიმართ ეპისტოლეც შერაცხულია ფსევდო-ეგნატეს ეპისტოლედ... აი დასტური:
http://www.newadvent.org/fathers/0114.htmმოკლედ ვინ რას გაიგებს რა, იმდენი ცვლილებებია ბიბლიაში შეტანილი, რომ რავი რა... მაინტერესებს თქვენი აზრი ამაზე...
This post has been edited by OtherguyL on 20 Sep 2009, 16:44
Virtuous Historian...
Vanilla WoW for ever. Dota 2 isn't bad either.