ბრაილაშვილების წიგნი ნახე.
ესაც გამოგადგება ალბათ
ხურვის სფეროში იმით აიხსნება, რომ ევროპული და რუსული ტანსაცმელი უფრო სადა
და ადვილად სახმარი იყო. თანაც ქართული სამოსი თავისი რთული შემადგენლობით ძვირი
ჯდებოდა. ამ დროიდან საკმაოდ ეკლექტური გახდა თბილისელი ქალის ჩაცმულობა.
გაჩნდნენ მოდური ტანსაცმლის მკერავები, ე.წ. ,,მოდისტკები’’.
კავკასიაში და კერძოდ, საქართველოში მოდის ახალი ტენდენციის შეჭრა, – ქალის
ქართული ჩაცმულობის ცვლილება ქვემოდან, ფეხსაცმლიდან დაიწყო. ქართული
თავსაბურავები კი ერთხანს შეინარჩუნეს, შემდეგ ლეჩაქიც მოიხადეს და შლიაპები
დაიხურეს. შემდეგ, ქართული კაბის მაგივრად ჩაიცვეს ახალი მოდის კაბები. მე–19 საუკუნის
60 – იან წლებში ქართული კაბა ისეთივე სახის იყო როგორსაც გერმანიაში და საფრანგეთში
ატარებდნენ. ქალაქური ახალი მოდა სოფლებშიც შეჭრილა.
ამ პერიოდისათვის მართალია ქართულმა ჩაცმულობამ უკვე დაკარგა პრაქტიკული
ღირებულება, მაგრამ ქალის ქართული ტანსაცმელი ისეთ ცალკეულ ელემენტებს შეიცავს
(კაბის შეხსნილი სახელოები, ყურთმაჯები, გულისპირი, სარტყელი, ჩიხტისმაგვარი ქუდი
და სხვა), რომელთა გამოყენება ტანსაცმლის გასალამაზებლად შეიძლებოდა. აგრეთვე,
იყენებდნენ ქართულ ქარგულობას. რაც შეეხება ქსოვილებს ქართული ხალხური
ქსოვილებისათვის დამახასიათებელი იყო ფერადოვნება, ფერების კეთილშობილი შეხამება
და თავისებური ორნამენტული მოტივები. ქსოვილების დანიშნულების შესაბამისად,
მხატვრული სახეები სრულიად სხვადასხვაგვარი იყო და გაოცებას იწვევს თავისი
დიდოსტატური შესრულებით. ქართული ხალხური ფეიქრობისა და ქარგულობის ნიმუშები
რომელთაც ჩვენამდე მოაღწიეს, მხოლოდ იმის დამადასტურებელი როდია, რომ
შინამრეწველობის აღნიშნული დარგები ფართოდ ყოფილა გავრცელებული საქართველოში,
არამედ განცვიფრებას იწვევს მათი მრავალფეროვნება, მაღალი მხატვრული დონე და 32
დახვეწილი მხატვრული სახე. მინდა ავღნიშნო, რომ დღეს ოცდამეერთე საუკუნეში,
მიუხედავად ქართული სამოსის კონსტრუქციის სირთულისა, როგორც არასდროს
პოპულარული, მოდური და ამავე დროს აქტუალური გახდა ქართული ტანსაცმელი,
თუნდაც მისი ცალკეული დეტალების გამოყენება თანამედროვე სამოსში.
http://www.nplg.gov.ge/dlibrary/collect/00...0gelashvili.pdf
თქვენ ვერ ატევთ აღდგომის მისტიურ ფენომენს სწორ გრამატიკულ ფორმაში.
(c) დათიკო