don gajetinoსაერთო გაზეთი ვისია???
ვინ არის ეს გამეზარდაშვილი?
გირჩი არ ვიცი და ამაზე მართალი დიდი ხანია, არაფერი წამიკითხავს:
http://arilimag.ge/%E1%83%99%E1%83%90%E1%8...83%A3%E1%83%A0/სიბრიყვე და ძალაუფლება
ისევე, როგორც ყველა ადამიანი, სულელებიც ახდენენ ზეგავლენას სხვა ადამიანებზე, სხვადასხვაგვარი ინტენსივობით. სულელის მიერ მიყენებული ზიანი, როგორც წესი, შეზღუდულია, მაგრამ ზოგიერთი მაინც ახერხებს საშინლად აზარალოს არა მხოლოდ ერთი ან ორი ინდივიდი, არამედ – ადამიანთა ჯგუფი, თემი ან მთელი საზოგადოება. სულელის ზიანის მომტანი პოტენციალი ორ უმთავრეს ფაქტორზეა დამოკიდებული. პირველი ფაქტორი გენეტიკურია. ზოგიერთ ინდივიდს მემკვიდრეობით სისულელის გენის ვეებერთელა დოზა გადაეცემა და ამ მემკვიდრეობის წყალობით ასეთი ადამიანები დაბადებიდანვე საკუთარი ჯგუფის ელიტას ეკუთვნიან. სულელი ადამიანის მარგი ქმედების კოეფიციენტის განმსაზღვრელი მეორე ფაქტორია ამ ადამიანის სოციალური პოზიცია და ძალაუფლების ბერკეტები, რომლებიც მას ხელთ უპყრია საზოგადოებაში. შთამბეჭდავია არსებითად სულელ ინდივიდთა პროცენტი საჯარო მოხელეებს, გენერლებს, პოლიტიკოსებს, სახელმწიფოს მეთაურებს შორის. მოყვასისთვის ზიანის მიყენების უნარი ყოველთვის საგანგაშოდ იზრდებოდა (და იზრდება) იმ პოზიციის მნიშვნელობის მიხედვით, რომელიც სულელს ეჭირა (ან უჭირავს). ამ თვალსაზრისით სამღვდელოებასაც ნუ დავუკარგავთ დამსახურებას. შეკითხვა, რომელიც ხშირად ებადებათ გონიერ ადამიანებს, გახლავთ ის, თუ როგორ ახერხებენ ბრიყვები ძალაუფლების ხელში ჩაგდებას.
კლასი და კასტა (სამოქალაქო თუ საეკლესიო) მუდამ იყო ის სოციალური ინსტიტუტი, რომელიც საშუალებას აძლევდა სულელებს, პრეინდუსტრიულ ხანაში და საზოგადოებაში მმართველი პოზიციები დაეკავებინათ. თანამედროვე, ინდუსტრიულ მსოფლიოში კლასი და კასტა თანდათან კარგავს მნიშვნელობას. მაგრამ კასტისა და კლასის ადგილზე აღმოცენდნენ პოლიტიკური პარტიები, ბიუროკრატია და დემოკრატია. დემოკრატიულ სისტემაში საყოველთაო არჩევნები უაღრესად ეფექტური საშუალებაა, რათა ხელისუფალთა შორის სტაბილურად შენარჩუნდეს სულელთა პროცენტი. უნდა აღინიშნოს, რომ მეორე კანონის თანახმად, ამომრჩეველთა გარკვეული, ფიქსირებული წილი სულელია და არჩევნები მათ არაჩვეულებრივ შანსს აძლევს, ზიანი მიაყენონ სხვებს ისე, რომ არაფერი მოიგონ საკუთარი ქმედებისგან. ისინიც პირნათლად აღასრულებენ ამ მისიას: უზრუნველყოფენ სულელთა იმ ფიქსირებული რაოდენობის სტაბილურად შენარჩუნებას ხელისუფლებაში.
სიბრიყვის ძალა
ძნელი მისახვედრი არაა, თუ რაოდენ ზრდის სულელი ადამიანის ზიანის მიყენების უნარს პოლიტიკური, ეკონომიკური თუ ბიუროკრატიული ძალაუფლების ბერკეტები. მაგრამ ჯერ კიდევ არ აგვიხსნია ბოლომდე, მაინც რატომაა ასეთი საშიში სულელი ადამიანი: ანუ რაში მდგომარეობს სიბრიყვის ძალა. სულელები განსაკუთრებით საშიში და ზიანის მომტანნი იმიტომ არიან, რომ გონიერ ადამიანებს უჭირთ სულელური ქცევის წარმოდგენა და გაგება. ჭკვიან ადამიანს შეუძლია გაიგოს ბანდიტის ლოგიკა. ბანდიტის ქმედება რაციონალურ მოდელს ემყარება: ცხადია, ეს უპატიოსნო რაციონალობაა, მაგრამ რაციონალობაა. ბანდიტს მეტი უნდა საკუთარ “ანგარიშზე”. ვინაიდან ჭკუა არ ჰყოფნის საიმისოდ, რომ თავადაც მეტი იშოვოს და სხვასაც მეტი აშოვნინოს, მისი “მოგება” მოყვასის “ზარალს” უდრის. ეს ყველაფერი სწორი არაა, მაგრამ სრულიად რაციონალურია და, ამდენად, პროგნოზირებადი. მოკლედ, ბანდიტის ქმედების, ბინძური მანევრების, შავბნელი ზრახვების პროგნოზირება შესაძლებელია, ისე როგორც – სათანადო თავდაცვის შემუშავება. მაგრამ სულელი ადამიანის შემთხვევაში ეს გამორიცხულია. როგორც მესამე ძირითადი კანონი ამბობს, სულელი ყოველგვარი მიზეზის, კონკრეტული გეგმის გარეშე გაგიმწარებთ სიცოცხლეს, ყველაზე წარმოუდგენელ უდროო დროსა და ადგილას. არანაირი რაციონალური გზა არ არსებობს, რომ გამოიცნოთ, თავს დაგესხმით თუ არა სულელი, ან სად, როდის და რატომ გააკეთებს ამას. სულელის წინაშე სრულიად უძლური ხართ.
ვინაიდან სულელი ადამიანის ქმედებები რაციონალობის კანონებს არ ექვემდებარება, აქედან გამომდინარეობს, რომ:
a) როგორც წესი, სულელის თავდასხმა მოულოდნელია;
b) მაშინაც, როცა აცნობიერებ, რომ თავს გესხმიან, რაციონალურად თავდაცვას ვერ ახერხებ, რადგან თავად თავდასხმას არანაირი რაციონალური სტრუქტურა არ გააჩნია.
ის, რომ სულელის ქმედებები აბსოლუტურად ცვლადი და ირაციონალურია, არა მხოლოდ თავდაცვას ართულებს, ნებისმიერ კონტრშეტევასაც თითქმის შეუძლებელს ხდის. ეს იგივეა, ესროლო ობიექტს, რომელიც წამით არ ჩერდება და არ იცი, როდის საით გახტება. სწორედ ამას გულისხმობდნენ დიკენსი და შილერიც, როცა პირველმა თქვა: სიბრიყვითა და ჯანმრთელი საჭმლის მომნელებელი ტრაქტით კაცი ყველაფერს გაუმკლავდებაო, მეორემ კი – სირეგვნეს ღმერთებიც ფუჭად ერკინებიანო.
კიდევ ერთი გარემოებაა გასათვალისწინებელი. გონიერმა ადამიანმა იცის, რომ გონიერია. ბანდიტმა შესანიშნავად იცის, რომ ბანდიტია. უთავბოლოს მარადჟამს ახსოვს და ტანჯავს საკუთარი უთავბოლობა. სამივესგან განსხვავებით, სულელმა არ იცის, რომ სულელია. ეს მას აძლიერებს, ეფექტურობას მატებს მის დამანგრეველ ქმედებებს. სულელს არ აბრკოლებს ის გრძნობა, რომელსაც ანგლოსაქსები თვითგაცნობიერებას უწოდებენ. სულელი მოულოდნელად, ღიმილით გამოგეცხადება და, თითქოს ქვეყნად ყველაზე ბუნებრივ რამეს სჩადიოდეს, თავდაყირა დაგიყენებს გეგმებს, მიწასთან გაასწორებს შენს სიმშვიდეს, გაგირთულებს ცხოვრებას, გაზარალებს ფულს, დროს, წაგიხდენს ხასიათს, მადას, ჩაგიკლავს შრომის უნარს და ამ ყველაფერს ყოველგვარი ბოროტი ზრახვის, მიზეზის, სინდისის ქენჯნის გარშე გააკეთებს: სულელურად.
This post has been edited by anthropod on 5 Jun 2016, 20:02