ცხელ-ცხელი რეპორტია, ეფუძნება სექტემბრის დასაწყისში ჩატარებულ კვლევას საქართველოში. ბოდიში ნაჩქარევ-AI-თარგმანისთვის.
კვლევის ძირითადი შედეგები„მისიის ერთ-ერთი მთავარი მიგნება ის არის, რომ მაისში აღნიშნული რისკები – ახალი უცხოელი აგენტების კანონის განხორციელება, სამოქალაქო საზოგადოების და მედიის წინააღმდეგ თავდასხმები, ოპოზიციური პარტიების ერთიანი ფრონტის ჩამოყალიბების წარუმატებლობა, მმართველი პარტიის მიერ დაპირებული საარჩევნო რეფორმის განხორციელებაზე უარის თქმა, ფართოდ გავრცელებული დეზინფორმაციული კამპანიები და შიშის დათესვა – კვლავ რჩება,“ ნათქვამია ანგარიშში, და დასძენს: „მაისის შემდეგ, მთავრობამ დააანონსა შემდგომი ავტოკრატიული ზომები, მათ შორის ყველა ოპოზიციური პარტიის ლიკვიდაცია და „ნიურნბერგის“ სასამართლოები, რათა ციხეში ჩასვან სამოქალაქო საზოგადოების, მედიის და ოპოზიციის წარმომადგენლები, რომლებიც მათ აკრიტიკებენ.“
„ვნახეთ, რომ ბევრი სამოქალაქო საზოგადოების, მედიისა და ოპოზიციის წარმომადგენლები მიიჩნევენ, რომ ქართველი ამომრჩევლები GD-ს წინააღმდეგ წავიდნენ და არჩევნებს დასავლეთისა და რუსეთის შორის არჩევნად აღიქვამენ. მიუხედავად წინასაარჩევნო დაშინებისა და შესაძლო მანიპულაციების, ისინი დარწმუნებულები არიან, რომ GD ვერ მოიგებს“, – აცხადებს ანგარიში. ანგარიში ასევე აღნიშნავს, რომ ეს რწმენა, როგორც ჩანს, არ დასტურდება იმ ადამიანების მიერ, რომლებიც ახლოდან აკვირდებიან ამომრჩეველთა აზრებს და დიდ დროს ატარებენ თბილისის გარეთ. ავტორის თქმით: „ისინი აცხადებენ, რომ უმეტეს ქართველებისთვის მთავარი საკითხები ეკონომიკა და სამუშაო ადგილებია, არა ევროკავშირის წევრობა, და GD-ის გზავნილი „განვითარება წინააღმდეგ სანქციების“ – რომელიც ქართველების დამოკიდებულებას რუსეთის სავაჭრო ურთიერთობებზე აღიქვამს – ვრცელდება. გარდა ამისა, GD-ის მუქარა, რომ ოპოზიციის გამარჯვება ომს ნიშნავს, ასევე მხარედებას იწვევს ბევრ ამომრჩეველში.“
ანგარიშში აღნიშნულია არჩევნების შემდეგი არასტაბილურობისა და კონფლიქტის ალბათობა, თუმცა ოპოზიცია მოიგებს თუ წააგებს; GD-ს გამარჯვება სავარაუდოდ გამოიწვევს ხმის გაყალბების ბრალდებებს და ქუჩის პროტესტებს. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მთავრობის დამარცხების მიღება ნაკლებ სავარაუდოა. „აშშ და ევროკავშირის პოლიტიკოსებმა უნდა მოემზადონ სხვადასხვა სცენარებისათვის და შექმნან გაწვდილი სტრატეგია ცვალებად არჩევნების შემდეგ პროცესზე. საქართველოს უდიდესი ღირებულება ყოველთვის დემოკრატია იყო. მისი გარეშე, აშშ და ევროკავშირი უნდა გააზრონ ნებისმიერი სტრატეგიული პარტნიორობის ურთიერთული ღირებულება მომავალში,“ – ამბობს ანგარიში.
ანგარიშის მიხედვით, საერთო შეშფოთება, რომელიც მისიის წევრებს აერთიანებდა, იყო არჩევნების შემდეგი არასტაბილურობისა და კონფლიქტის ალბათობა. იმის გათვალისწინებით, რომ დაინტერესებულ მხარეების მხრიდან საარჩევნო პროცესის მიმართ ხშირად დამახასიათებელი უნდობლობა, მისიის წევრებს უთხრეს, რომ ოპოზიციის წაგების შემთხვევაში ფართო პროტესტები გაიმართება. ანგარიში აღნიშნავს, რომ არავინ, ვისთანაც მისია შეხვედრილა, არ ეწინააღმდეგებოდა იმ აზრს, რომ GD არ შეეგუებოდა ოპოზიციის გამარჯვებას, რაც ასევე გამოიწვევდა სამოქალაქო უკმაყოფილებას.
რეკომენდაციებიანგარიში ხაზს უსვამს, რომ აშშ და ევროკავშირმა უნდა გადადგან ნაბიჯები არჩევნების წინ რომ გააგებინონ “ოცნების” მთავრობას ის, რომ მათ აწუხებთ ანტიდემოკრატიული ქმედებები, მათ შორის უცხო ქვეყნის აგენტების კანონის განხორციელება.
არჩევნების წინ არსებული შესაძლებლობები:1. ევროკავშირმა შეიძლება აკრძალოს მგზავრობა საქართველოს ოცნების ლიდერებისთვის, ვინც ხმა მისცეს უცხო ქვეყნის აგენტების კანონს;
2. აშშ-ის კონგრესმა უნდა გადადგას ნაბიჯები, რათა აჩვენოს ოცნების მთავრობის რომ ისინი პასუხს აგებენ და აშშ არ "ბლეფაობს" თავის დაპირებებში;
3. აშშ უნდა განიხილოს პირადი და ფინანსური სანქციები კონკრეტული ლიდერების მიმართ, მათ შორის ივანიშვილის მიმართ;
4. ევროკავშირმა შეიძლება განიხილოს უვიზო მგზავრობის დროებითი შეჩერება ქართველებისთვის. (როგორც რამდენიმე არასამთავრობო ორგანიზაცია აცხადებს, ეს ნაბიჯი რეალურად აჩვენებს ამომრჩევლებს ოცნების მთავრობის ქმედებების შედეგებს);
5. აშშ და ევროკავშირის დახმარების სააგენტოები უნდა დაეხმარონ საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოებას უცხო ქვეყნის აგენტების კანონის დაუმორჩილებლობაში, მათ შორის პოტენციური ჯარიმების და სასამართლო ხარჯების დაფარვაში;
6. დამოუკიდებელი მედიასაშუალებების, განსაკუთრებით რეგიონული მედიის, ფინანსური მხარდაჭერა უნდა გაიზარდოს;
7. აშშ და ევროკავშირის ლიდერებმა საჯაროდ უნდა გამოხატონ სერიოზული ეჭვები ნებისმიერი საარჩევნო პროცესის ლეგიტიმურობის მიმართ, რომელიც შეზღუდული არის მიუკერძოებელი დაკვირვებით და ვერ ხერხდება საარჩევნო რეფორმა.
არჩევნების შემდეგ, აშშ და ევროკავშირი უნდა მოემზადონ სხვადასხვა სცენარებისათვის და მოქმედონ შესაბამისად:
1. საერთაშორისო საზოგადოებამ უნდა დაუჭიროს მხარი ნდობით აღჭურვილი ადგილობრივი და საერთაშორისო დამკვირვებლების მიერ საარჩევნო პროცესის შეფასებას;
2. ევროკავშირმა და აშშ უნდა ჩადონ მნიშვნელოვანი ინვესტიციები არჩევნების შემდეგი დამკვირვებლების ძალისხმევაში, მათ შორის მაღალი დონის საერთაშორისო დელეგაციების გაგზავნა განვითარებების თვალყურის დევნებისთვის და საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოების მხარდაჭერის დემონსტრირება არჩევნების შემდეგ. აშშ უნდა განიხილოს ბიპარტიული კონგრესული დელეგაციის გაგზავნა არჩევნების შემდეგ;
თუ ოცნება მოიგებს და დამკვირვებლები დაადასტურებენ შედეგებს...1. საერთაშორისო საზოგადოება უნდა დააკვირდეს არჩევნების შემდეგ გარემოს, განსაკუთრებით მთავრობის პასუხს მოსალოდნელ პროტესტებზე;
2. ევროკავშირმა უნდა განიხილოს საქართველოს კანდიდატის სტატუსის დროებითი შეჩერა, სანამ საჭირო რეფორმები არ მიიღება;
3. კონგრესმა უნდა გააგრძელოს კანონმდებლობის წარდგენა საქართველოს საკითხზე, თუ ოცნება არ გააუქმებს უცხო ქვეყნის აგენტების კანონს და გააგრძელებს ადამიანის უფლებების საწინააღმდეგო კანონმდებლობის მიღებას;
4. თუ ქვეყანა ავტოკრატული გზით გააგრძელებს, საერთაშორისო საზოგადოებამ საბოლოოდ უნდა გადაწყვეტოს: 1. ავტოკრატიული საქართველოს მთავრობისთან პარტნიორობის ღირებულება; და 2. არის თუ არა ქართული ოცნება საიმედო პარტნიორი, რუსეთთან, ჩინეთთან და ირანთან მისი კავშირების გათვალისწინებით.
თუ ოპოზიცია მოიგებს....1. ევროკავშირმა და აშშ უნდა მიმართონ ძალისხმევა მშვიდობიანი ძალაუფლების გადაცემისკენ. თუ ოცნება ხელს შეუშლის ძალაუფლების გადაცემას, საერთაშორისო დახმარების და თანამშრომლობის მუდმივი შეწყვეტა მთავრობის მიმართ აუცილებელი იქნება, ასევე სანქციები და ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსის გაუქმება;
2. თუ ცენტრალური საარჩევნო კომისია საქართველოს ოცნებას გამარჯვებულად გამოაცხადებს, მაგრამ მონიტორინგის ჯგუფებს არ ექნებათ მუშაობის საშუალება , საერთაშორისო ზეწოლა აუცილებელი იქნება, რათა უზრუნველყოფილ იქნას საჩივრების, აუდიტების, ხელახლა გადათვლის გამჭვირვალე პროცესი და საჭიროების შემთხვევაში ახალი არჩევნების ჩატარება;
3. არჩევნების შედეგის მიუხედავად, მხარდაჭერა საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოებისთვის უნდა იყოს ძლიერი, განსაკუთრებით დამკვირვებლების და დამოუკიდებელი მედიასაშუალებების მიმართ. შესაძლოა, საჭირო გახდეს კრეატიული ფინანსური გზების ძიება, როგორც აზერბაიჯანში გაკეთდა, თუ სამოქალაქო საზოგადოების სივრცე დაიხურება. საქართველოს მოსახლეობისთვის, რომლებიც უდიდესი მხარდაჭერით არიან ევროკავშირის და ნატოს წევრობის მიმართ, სასიცოცხლო გზების ძიება უნდა გაგრძელდეს სამოქალაქო საზოგადოების ჩართულობით და საჯარო დიპლომატიის ძალისხმევით.
https://civil.ge/archives/624996